|
Spreekuur in zalen 302 ... 309: dinsdag 26, woensdag 27, donderdag 28 oktober, dinsdag 2, woensdag 3, donderdag 4, dinsdag 9, woensdag 10, donderdag 11, dinsdag 16. woensdag 17, donderdag 18 en vrijdag 19 november 2010, van circa 15.30 tot 17.00 uur.
Alle door de gebruiker ingetoetste symbolen moeten gecontroleerd worden, dat wil zeggen dat er binnen redelijke grenzen geen foute invoer geaccepteerd wordt. Zo zal het intoetsen van bijvoorbeeld q of & in het hoofdmenu genegeerd worden. Verder moet bij getalleninvoer karakter voor karakter ingelezen worden (met cin.get ( ); als je elders ook nog cin >> ... gebruikt krijg je overigens soms problemen met "hangende Enter's"; gebruik dus overal cin.get ( )). Er moet ook op gelet worden dat er geen te grote getallen worden ingevoerd. Schrijf dus een geschikte functie leesgetal die de gelezen karakters (cijfers) omzet in een getal (tip: negeer alle "voorloop-Enter's"; verwerk alles tot en met de eerstvolgende enter, en maak hiervan zo goed mogelijk een getal, van een maximale grootte; zo wordt abc123defg999h, als je een getal kleiner dan 10000 wilt, bijvoorbeeld verwerkt tot 1239), en een functie leesoptie die netjes één karakter inleest en Enter's afhandelt! Aan de gebruiker mogen "redelijke" beperkingen worden gevraagd, bijvoorbeeld dat de in te voeren getallen maximaal vier cijfers hebben. Het programma moet dan echter wel bestand zijn tegen pogingen meer dan vier cijfers in te voeren. Ook het invoeren van letters in plaats van cijfers moet geen problemen opleveren. Houd het simpel!
Life is een cellulaire automaat,
in 1970 bedacht door John Horton Conway. Zie
verder het college,
Wikipedia of
hier,
en
deze implementatie.
In een 2-dimensionaal (zeg) 1000 bij 1000 rooster, de wereld,
beginnen we
met een eindig aantal levende vakjes oftewel cellen. Een levend vakje met minder dan 2 of meer dan 3 buren van de 8 gaat dood (uit eenzaamheid of juist overbevolking),
met precies 2 of 3 levende buren overleeft het.
In een dood vakje met precies 3 levende buren ontstaat leven.
Dit leidt tot de volgende generatie. Let erop dat dit voor alle vakjes
tegelijk gebeurt.
Eigenlijk moet het geheel zich afspelen op een oneindig rooster, maar we kiezen voor
de eindige variant. Om moeilijkheden te voorkomen, spreken we af dat de rand van onze wereld altijd
uit dode cellen blijft bestaan.
De gebruiker ziet altijd een klein gedeelte van de wereld,
de view geheten.
In het hoofdmenu zijn de volgende opties aanwezig:
Er zijn verschillende parameters, in te stellen via het gelijknamige submenu:
Bij de optie File kan de gebruiker een file inlezen (controleer of deze bestaat!).
Deze file wordt dan in de view gezet, vanaf het punt linksboven
(of vanuit het punt hier direct rechtsonder), waarbij spaties als dode cellen worden opgevat.
Regelovergangen ('\n') markeren overgangen naar de volgende rij in de view;
"carriage returns" ('\r') worden genegeerd.
Alle andere karakters representeren levende cellen.
Deze file stelt een glider gun voor.
Overige cellen blijven onveranderd.
De ingelezen cellen mogen eventueel buiten de view uitsteken (naar rechts en naar
onder), om hele grote configuraties binnen te halen. Ze mogen natuurlijk
niet buiten de wereld komen, en dergelijke grote files mogen naar believen worden afgehandeld.
De bedoeling is een klasse (class) Wereld te maken, met daarin onder meer functies die ieder voor zich een menuoptie afhandelen. De parameters zijn typisch membervariabelen. Gebruik nog geen eigen headerfiles, alles moet deze keer in één file staan.
Opmerkingen
Gebruik geschikte (member)functies.
Bij deze opgave mogen bij
elke functie (zelfs main) tussen begin-{ en
eind-} hooguit circa 20 niet al te volle regels staan!
Elke functie dient van commentaar voorzien te zijn.
Let op goed parametergebruik: alle parameters, met uitzondering van membervariabelen, in de heading doorgeven, en de
variabele-declaraties zowel bij main als bij de
andere functies aan het begin.
De enige te gebruiken headerfiles zijn in principe
iostream, fstream, cstdlib en string.
Zeer ruwe indicatie voor de lengte van het C++-programma: 400 regels.
Denk aan het infoblokje.
Uiterste inleverdatum: vrijdag 19 november 2010, 17.00 uur.
Haagse studenten: maandagochtend 22 november 2010, 11.00 uur.
Manier van inleveren:
Overal duidelijk datum en namen van de (maximaal twee) makers vermelden,
in het bijzonder als commentaar in de eerste regels van de C++-code.
Het verslag (uiteraard weer in LaTeX,
zie de eerdere opgaven) moet het volgende bevatten: een zeer korte
beschrijving van het programma,
een kort eigen onderzoekje waarin zelfgemaakte Life-configuraties
worden bestudeerd (inclusief een plaatje;
als voorbeeld: twee evenwijdige "lijnen"
van m en n cellen, op afstand k),
een beschrijving van punten waarop het programma faalt (indien van toepassing),
en een tabel met gewerkte uren, uitgesplitst per week en per persoon.
Geef ook minstens één nette referentie,
bijvoorbeeld naar werk van Conway.
Zie hier hoe
je een plaatje verwerkt, en hoe een referentie gemaakt wordt
(en zo ziet dat eruit).