LIACS >Kristian Rietveld >Courses >Programmeermethoden NA, Najaar 2016
headerimg

Banner image by Sebastian Niedlich on Flickr, CC BY-NC-SA 2.0


Programmeermethoden NA
Werkcollege 11: Derde opgave IV

Werkcollege 11 van het vak Programmeermethoden NA vindt plaats in de computerzalen van het Snellius-gebouw, op dinsdag 28 november 2017, van 11:00 tot 12:45 uur.

Voorbereiding

Als voorkennis wordt bekend verondersteld:
  • Inhoud colleges tot en met vorige week

Het eigenlijke werkcollege

Maak de derde programmeeropgave af.

En schrijf het verslag. Wat moest er ook alweer in het verslag komen?

  1. Een korte omschrijving van het programma.
  2. Een beschrijving van punten waarop het programma faalt (indien van toepassing)
  3. Een tabel met gewerkte uren (per week en per persoon).
  4. Een klein onderzoekje waarin een interessante Life-configuratie (bijvoorbeeld van internet; uiteraard met een nette citatie = referentie ("\cite") en twee plaatjes met screenshots van het eigen programma) wordt bestudeerd.
  5. Een interessante plot van Angry Birds. Kies zelf een planeet. Je mag de "standaard"-vogels gebruiken, of zelf een lijstje vogels afvuren. Experimenteren met andere planeten mag ook! Ook hier weer een korte discussie over iets dat je opviel of interessant is. Om de plots in PDF-formaat in het verslag te plaatsen kun je gebruik maken van de graphicx-package, zie hieronder.
  6. Voeg de Python code toe door gebruik te maken van LaTeX listings. Graag elk bestand in een aparte sectie en zorg dat het duidelijk is wat de naam is van elk bestand.

Om een referentie te maken neem je de bronnen op in een "bibliography" die volgt na het laatste hoofdstuk en voor de appendix. Elke bron krijgt een bepaalde naam of label. Naar deze labels kun je vervolgens verwijzen in de tekst met behulp van \cite{label}.

Hoe zit dat met plaatjes? Produceer allereerst met (Shift-)PrintScreen plaatjes van een interessante Life-configuratie, zoals door het programma in beeld gebracht. Ervan uitgaande dat je pdflatex gebruikt, maak van een JPG-bestand een EPS-bestand en vervolgens een PDF met

convert file.jpg file.eps
ps2pdf file.eps file.pdf
En dan dat plaatje in je LaTeX-file binnenhalen met \includegraphics[scale=0.7]{plaatje}. Denk aan de \usepackage{graphicx} bovenaan het bestand.

En plots? Als het goed is heeft je programma de optie om de plot op te slaan in een bestand. Zorg ervoor dat je dit opslaat als PDF-bestand. Dit bestand kun je dan direct in je LaTeX-bestand gebruiken met behulp van includegraphics.

Klik hier voor een voorbeeld LaTeX-bestand waarin een referentie en plaatje worden verwerkt.