![]() |
||||
|
Spreekuur in zalen 302 ... 309:
dinsdag 13, woensdag 14, donderdag 15,
dinsdag 27, woensdag 28, donderdag 29 oktober,
dinsdag 3, woensdag 4, donderdag 5 en vrijdag 6 november 2015, van circa
15:30 tot 17:00 uur.
Voor I&E-studenten (Den Haag)
is er een vragenmiddag in zaal Paleistuin/Malieveld op donderdag 5 november 2015, 14:45-17:30 uur.
Alle door de gebruiker
ingetoetste symbolen moeten gecontroleerd worden, dat wil zeggen dat
er binnen redelijke grenzen geen foute invoer geaccepteerd wordt.
Zo zal het intoetsen van bijvoorbeeld q of & in het hoofdmenu genegeerd worden.
Verder moet bij getalleninvoer karakter voor
karakter ingelezen worden
(met cin.get ( );
als je elders ook nog cin >> ... gebruikt
krijg je overigens
soms problemen met "hangende Enter's"; gebruik dus overal
cin.get ( )). Er moet ook op gelet worden
dat er geen te grote getallen worden ingevoerd.
Schrijf dus een geschikte functie leesgetal die de gelezen karakters
(cijfers) omzet in een getal
(tip: negeer alle "voorloop-Enter's"; verwerk alles tot en met de eerstvolgende enter,
en maak hiervan zo goed mogelijk een getal, van een maximale grootte;
zo kan abc123defg999h, als je een getal kleiner dan 10000
wilt, bijvoorbeeld verwerkt worden tot 1239),
en een functie leesoptie
die netjes één karakter inleest en Enter's afhandelt!
Aan de gebruiker mogen "redelijke" beperkingen worden gevraagd,
bijvoorbeeld dat de in te voeren getallen maximaal vier cijfers hebben.
Het programma moet dan echter wel bestand zijn tegen pogingen
meer dan vier cijfers in te voeren. Ook het invoeren van
letters in plaats van cijfers moet geen problemen opleveren.
Houd het simpel!
Life is een cellulaire automaat,
in 1970 bedacht door John Horton Conway. Zie
verder het college,
Wikipedia of
hier,
en
Johan Bontes' implementatie,
met voorbeeldpatronen.
In een 2-dimensionaal (zeg) 1000 bij 1000 rooster, de wereld,
beginnen we
met een eindig aantal levende vakjes oftewel cellen.
Een levend vakje met minder dan 2 of meer dan 3 buren van de 8 (horizontaal, verticaal en diagonaal) gaat dood
(uit eenzaamheid of juist overbevolking),
met precies 2 of 3 levende buren overleeft het.
In een dood vakje met precies 3 levende buren ontstaat leven.
Dit leidt tot de volgende generatie. Let erop dat dit voor alle vakjes
tegelijk gebeurt!
Eigenlijk moet het geheel zich afspelen op een oneindig rooster, maar we kiezen voor
de eindige variant. Om moeilijkheden te voorkomen, spreken we af dat de rand van onze wereld altijd
uit dode cellen blijft bestaan.
De gebruiker ziet altijd een klein gedeelte van de wereld,
de view geheten. Steeds staan de coordinaten van het punt linksboven genoemd.
De hoogte en breedte van de view zijn constanten, bijvoorbeeld 25 en 80.
Liefhebbers mogen ze eventueel wijzigen in het parameter-submenu.
In het hoofdmenu zijn de volgende opties aanwezig:
Er zijn verschillende parameters, in te stellen via het gelijknamige submenu:
De bedoeling is een klasse (class) Wereld te maken, met daarin onder meer functies die ieder voor zich een menuoptie afhandelen. De parameters zijn typisch membervariabelen. Gebruik nog geen eigen headerfiles, alles moet deze keer in één file staan.
Opmerkingen
Gebruik geschikte (member)functies.
Bij deze opgave mogen bij
elke functie (zelfs main) tussen begin-{ en
eind-} hooguit circa 30 niet al te volle regels staan!
Elke functie dient van commentaar voorzien te zijn, bij voorkeur
één regel boven de functie.
Let op goed parametergebruik: alle parameters, met uitzondering van membervariabelen, in de heading doorgeven, en de
variabele-declaraties zowel bij main als bij de
andere functies aan het begin.
De enige te gebruiken headerfiles zijn in principe
iostream, fstream, cstdlib en string.
Zeer ruwe indicatie voor de lengte van het C++-programma: 500 regels.
Denk aan het infoblokje.
Uiterste inleverdatum: vrijdag 6 november 2015, 17:00 uur.
Manier van inleveren:
Overal duidelijk datum en namen van de (maximaal twee) makers vermelden,
in het bijzonder als commentaar in de eerste regels van de C++-code.
Het verslag (uiteraard weer in LaTeX,
zie de eerdere opgaven) moet het volgende bevatten: een
beschrijving van het programma (waarin Life kort maar duidelijk wordt uitgelegd),
een klein eigen onderzoekje waarin een interessante Life-configuratie
(bijvoorbeeld van internet; uiteraard met een nette citatie = referentie ("\cite")
en enkele plaatjes met
screenshots van het eigen programma)
wordt bestudeerd,
een beschrijving van punten waarop het programma faalt (indien van toepassing),
en een tabel met gewerkte uren, uitgesplitst per week en per persoon.
Geef ook minstens één andere referentie,
bijvoorbeeld naar werk van Conway.
Zie hier hoe
je een plaatje verwerkt, en hoe een citatie = referentie gemaakt wordt
(en zo ziet dat eruit);
kopieer hieruit alleen de betreffende regels naar de .tex-file.