 De eerste programmeeropgave (in het voorjaar van 2022) behorende bij het vak
Kunstmatige intelligentie gaat over het
spel schaken.
Het is de bedoeling een eenvoudig programma te schrijven dat
een klein gedeelte van dit spel zo goed mogelijk speelt.
We bekijken alleen de situatie waarbij een witte dame of toren (WQ) 
en witte koning (WK)
proberen een eenzame zwarte koning (BK) 
mat te zetten. Een eindspel dus.
De eerste programmeeropgave (in het voorjaar van 2022) behorende bij het vak
Kunstmatige intelligentie gaat over het
spel schaken.
Het is de bedoeling een eenvoudig programma te schrijven dat
een klein gedeelte van dit spel zo goed mogelijk speelt.
We bekijken alleen de situatie waarbij een witte dame of toren (WQ) 
en witte koning (WK)
proberen een eenzame zwarte koning (BK) 
mat te zetten. Een eindspel dus.
Gebruik het C++-voorbeeldprogramma van de website.
Dit programma is geschreven in eenvoudig C++, zoals behandeld bij het college Programmeermethoden. Daar staan ook korte video's, bijvoorbeeld over het installeren van een C++-compiler:
Code::Blocks OF
      Mac
(zie ook hier)
OF
Linux.
En een 
stoomcursus C++
met
bijbehorende sheets.
Maak nu een drietal AI-spelers voor wit:
Gebruik gnuplot
om voor het verslag
enkele grafieken te plotten.
Tips:
maak een plot-file plot.gpi met daarin bijvoorbeeld
     # plot-file voor gnuplot
     set xrange [0:10]
     set yrange [17:42]
     set xlabel "iets"
     set ylabel "iets anders"
     plot "mijnfile.txt" using 1:2 with lines notitle
en roep deze binnen gnuplot aan met load "plot.gpi".
Gebruik de export-mogelijkheden om pdf-uitvoer te genereren.
Als je een file met resultaten hebt (zeg iets.uit;
twee getallen per regel: de x- en y-coordinaten van een punt):
     1 24
     2 31
     3 56
     4 7
kun je deze eenvoudig met gnuplot in een grafiek printen
met plot "iets.uit" with lines.
Op internet staat alles en meer over gnuplot, bijvoorbeeld
hier of
daar.
Deadline: woensdag 2 maart 2022, 14:00 uur.
In te leveren: een geprint exemplaar van het verslag
(alleen eigen C++-code in de appendix)
tijdens het college,
en de C++-code van het programma naar onderstaand adres.
Het verslag moet aan verschillende
eisen voldoen.
Probeer in het verslag ook kort een relatie te leggen
met de theorie zoals die behandeld is tijdens de colleges.
Er is een klein skelet voor de verslagen: verslag.tex, dat deze PDF-versie op kan leveren. Zie ook diverse opmerkingen.
Vragen en/of opmerkingen kunnen worden gestuurd naar: aicollege@liacs.leidenuniv.nl.
3 januari 2022 — http://www.liacs.leidenuniv.nl/~kosterswa/AI/schaken2022.html