Iedere week worden er een aantal, doorgaans drie à vier, korte video's gedeeld, ieder van (maximaal) circa 20 minuten. Deze kan iedereen op de eigen tijd bekijken, en zijn tijdig beschikbaar. In de roosters staan hier overigens tijdslots voor gereserveerd, en dat is verstandig, maar nogmaals: kijk op je eigen tijd, en in ieder geval wel regelmatig / geregeld! Er zijn speciale video's bij voor de vier programmeeropgaven. (En de video's van vorig jaar zijn er ook nog.) Zie de pagina met video's.
Verder is iedere week (niet op 22 maart en 5 april; laatste keer: 17 mei) op maandagochtend, van 9:00 tot 10:00 uur,
een live online weekoverzicht.
Hier wordt —enigszins afhankelijk van het aantal aanwezigen— een korte samenvatting van de die week
te behandelen stof gegeven, er wordt uitleg gegeven over de programmeeropgaven, en er is veel tijd voor vragen.
Locatie en paswoord via Brightspace.
Let op: op de maandagen 26 april, 3, 10 en 17 mei wordt er weer een werkcollege on-campus georganiseerd, en wel in het Snellius.
Voor meer informatie: zie Brightspace.
We zijn de gehele dag in de buurt van zaal 412.
Verder is er een wekelijks (niet op 25 maart en 13 mei; laatste keer: 20 mei) online vragenuur, via een Kaltura live room, op donderdagmiddag van 14:15 tot 15:15 uur — of later, als er veel vragen zijn. De vragen kunnen gaan over het programmeerwerk of over de behandelde stof; er is volop gelegenheid om als eenling of tweetal in een breakout-room vragen te stellen. Zie Brightspace.
Tot slot: er kunnen ook vragen worden gesteld via email naar aicollege@liacs... of via Brightspace=>Course Tools=>Discussions. We gebruiken Brightspace ook voor andere communicatie, meld je daar dus tijdig aan! Naam van het vak daar: 4032KUIN3Y_2021_WN .
Dit is de website van het tweedejaars college Kunstmatige intelligentie; voor de bacheloropleiding met dezelfde naam: zie elders.
Svp aanmelden via Brightspace. En voor het (her)tentamen ook via uSis.
Het vak Kunstmatige intelligentie, ook wel AI (van Artificial Intelligence) genoemd, wordt verzorgd door dr. W.A. (Walter) Kosters, geassisteerd door Robert Arntzenius, Miguel Blom, Xander Lenstra en Max Peeperkorn, en wordt in het voorjaar van 2021 gegeven. (Eerstvolgende keer daarna: voorjaar 2022.)
Note that the course is in DUTCH.
Algemene informatie (punten, tentamen, opgaven) | Materiaal (boek) | Archief (oude tentamens) | Practicum | Colleges (sheets, video's)
Het vak levert 6 (zes) ECTS punten op.
Naast het voldoende maken van het tentamen
is het hiervoor ook nodig het
practicum
voldoende te hebben.
Het eindcijfer wordt grotendeels bepaald door het tentamencijfer,
enigszins afgerond in de richting van het gemiddelde practicumresultaat (indien dat het eindcijfer verhoogt),
mits beide voldoende zijn
(om precies te zijn: als het gemiddelde practicumcijfer G groter is dan het tentamencijfer T,
wordt het eindcijfer hun gemiddelde, (G+T)/2, waarbij dit maximaal 1 punt meer mag worden dan T;
anders wordt het eindcijfer gelijk aan het tentamencijfer).
Het eindcijfer wordt afgerond op het dichtstbijzijnde getal uit de verzameling
{1,2,3,4,5, 6,6.5,7,7.5,8,8.5,9,9.5,10}.
Ten einde het practicum voldoende
te maken, moeten de vier opgaven alle met minstens een 6
of een "OK" beoordeeld zijn (die laatste telt voor een zes voor
de berekening van het gemiddelde G); er mag één 5 bij zijn. Als een opgave niet aan de eisen voldoet,
moet deze zo snel mogelijk worden aangevuld; lever in dat geval ook
de nagekeken eerdere versie van het verslag weer in.
Het college is in eerste instantie bedoeld voor tweedejaars
studenten Informatica, Informatica & Economie en Bioinformatica,
maar is ook interessant voor andere
belangstellenden; voorkennis van de programmeertaal
C++
is sterk aan te raden.
De tentamendata in 2021 zijn:
Alle cijfers, ook die van de programmeeropgaven, worden beschikbaar gesteld via Brightspace.
Tijdens de werkcolleges wordt er gewerkt aan kleine opgaven, aan oude tentamenopgaven en aan de programmeeropgaven — en de bijbehorende verslagen. Er zijn vier sommen-werkcolleges:
Uitwerking Opgave 11 —
Uitwerking Opgave 16 —
Uitwerking Opgave 17 —
scans 11/16/17
Uitwerking Opgave 27 —
Uitwerking Opgave 10 —
scans 27/10
Uitwerking Opgave 31 —
Uitwerking Opgave 33 —
scans 31/33
Geef opmerkingen svp door.
En met behulp van een MOOC kun je ook veel leren over dit onderwerp!
Daarnaast werd in een redelijk ver verleden nog speciaal aandacht besteed aan het onderwerp Data mining, maar aangezien er nu een apart derdejaars vak is met die titel ...
Overige literatuur (niet kopen — tenzij je erg veel geld hebt):
De deadlines zijn strikt, overleg eventueel
met de docent(en).
Voor alle opdrachten geldt dat ze nog voorlopig zijn, aanvullingen
tijdens het semester zullen zeker voorkomen.
Eigen initiatief wordt —na overleg— op prijs gesteld.
De opgaven worden per stuk als volgt beoordeeld:
er wordt gekeken naar het verslag en het
programma (met name werking en leesbaarheid);
originaliteit beinvloedt de eind-afronding.
Het practicum bestaat zoals gezegd uit vier opgaven:
video's:
- Eerste programmeeropgave (1/3)
- Introductie (1/3), sheet 1/12
- Introductie (2/3), sheet 13/29
- Introductie (3/3), sheet 30/42
- video live college 6 februari 2020 (vorig jaar)
leuk leesvoer |
Alan M. Turing, Computing machinery and intelligence Mind 59 (1950) 433-460 doi:10.1093/mind/LIX.236.433; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
Jason Hutchens, How to pass the Turing test by cheating Technical report, 1997 |
video's:
- Eerste programmeeropgave (2/3)
- Intelligente agenten (1/2), sheet 1/11
- Intelligente agenten (2/2), sheet 12/25
- video live college 13 februari 2020 (vorig jaar)
video's:
- Eerste programmeeropgave (3/3)
- Logisch redenerende agenten (1/3), sheet 1/101
- Logisch redenerende agenten (2/3), sheet 11/18
- Logisch redenerende agenten (3/3), sheet 19/31
- video live college 20 februari 2020
video's:
- Tweede programmeeropgave (1/4), sheet 2/10
- Probleemoplossen en zoeken (1/3), sheet 1,11/20
- Probleemoplossen en zoeken (2/3), sheet 21/30
- Probleemoplossen en zoeken (3/3), sheet 31/47
- video live college 27 februari 2020
video's:
- Tweede programmeeropgave (2/4)
- Gericht zoeken (1/2), sheet 1/11
- Gericht zoeken (2/2), sheet 12/24
- video live college 5 maart 2020
Aanbevolen sommen: Opgaven 1 (van 2): 2, 3, 7, 8, 14.
video's:
- Tweede programmeeropgave (3/4)
- Spellen (1/4), sheet 1/10
- Spellen (2/4), sheet 11/20
- video live college 12 maart 2020
leuk leesvoer |
H. Jaap van den Herik, Jos W.H.M. Uiterwijk en Jack van Rijswijck, Games solved: Now and in the future Artificial Intelligence 134 (2002) 277-311 doi:10.1016/S0004-3702(01)00152-7; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
Jonathan Schaeffer, Neil Burch, Yngvi Björnsson, Akihiro Kishimoto, Martin Müller, Robert Lake, Paul Lu en Steve Sutphen, Checkers is solved Science 317 (2007) 1518-1522 doi:10.1126/science.1144079; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
David Silver et al., A general reinforcement learning algorithm that masters chess, shogi and Go through self-play Science 362 (2018) 1140-1144 doi:10.1126/science.aar6404; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
===vanaf hier werden college en werkcollege in 2020 online verzorgd ===
video's:
- Tweede programmeeropgave (4/4)
- Spellen (3/4), sheet 21/28
- Spellen (4/4), sheet 29/38
- vorig jaar (2020): Spelbomen —
Het alpha-beta-algoritme —
Kansen
maandag 22 maart 2021 collegevrije week
video's:
- Derde programmeeropgave (1/3)
- Constrained Satisfaction Problemen (1/3), sheet 1/11
- Constrained Satisfaction Problemen (2/3), sheet 12/23
- Constrained Satisfaction Problemen (3/3), sheet 24/35
- Uitwerking Opgave 11 —
Uitwerking Opgave 16 —
Uitwerking Opgave 17 —
bijbehorende scans 11/16/17
- vorig jaar (2020): Introductie CSP's —
Backtracking —
Geavanceerde ideeen
Algemene informatie over de derde practicum-opgave, zie bovenstaande video.
Maak de volgende sommen: Opgaven 1 (van 2): 11, 16, 17.
leuk leesvoer |
Rodney A. Brooks, Intelligence without representation Artificial Intelligence 47 (1991) 139-159 doi:10.1016/0004-3702(91)90053-M; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
maandag 5 april 2021 maandag geen college; wel live-room op donderdag
video's:
- Derde programmeeropgave (2/3)
- Leren (1/3), sheet 1/10
- Leren (2/3), sheet 11/20
- Leren (3/3), sheet 21/31
- vorig jaar (2020): Introductie Leren —
Leren: ID3 —
Geavanceerd leren
video's:
- Derde programmeeropgave (3/3)
- Deep learning & Neurale netwerken (1/4), sheet 1/10
- Deep learning & Neurale netwerken (2/4), sheet 11/20
- Uitwerking Opgave 27 —
Uitwerking Opgave 10 —
bijbehorende scans 27/10
- vorig jaar (2020): Introductie Neurale netwerken —
Perceptrons
Maak de volgende sommen: Opgaven 2 (van 2): 19, 23, 27, 29, 10.
video's:
- Vierde programmeeropgave (1/2)
- Deep learning & Neurale netwerken (3/4), sheet 21/28
- Deep learning & Neurale netwerken (4/4), sheet 29/35
- vorig jaar (2020):
Meerlaags netwerken
Algemene informatie over de vierde practicum-opgave, zie bovenstaande video.
leuk leesvoer |
William S. Noble, What is a support vector machine? Nature Biotechnology 24 (2006) 1565-1567 doi:10.1038/nbt1206-1565; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
Yann LeCun, Yoshua Bengio en Geoffrey Hinton, Deep learning Nature 521 (2015) 436-444 doi:10.1038/nature14539; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
video's:
- Locaal zoeken en optimalisatie (1/2), sheet 1/13
- Locaal zoeken en optimalisatie (2/2), sheet 13/25
- vorig jaar (2020): Genetische algoritmen —
Voorbeelden van Genetische algoritmen
video's:
- Vierde programmeeropgave (2/2)
- Bayesiaanse netwerken (1/3), sheet 1/8
- Bayesiaanse netwerken (2/3), sheet 9/17
- Bayesiaanse netwerken (3/3), sheet 18/25
- vorig jaar (2020): Introductie Bayesiaanse netwerken —
Details Bayesiaanse netwerken —
Inferentie in Bayesiaanse netwerken
video's:
- Samenvatting
- Uitwerking Opgave 1 van 2.6.2014 —
Uitwerking Opgave 2 van 2.6.2014 —
Uitwerking Opgave 3 van 2.6.2014 —
Uitwerking Opgave 4 van 2.6.2014 —
bijbehorende scans tentamen 2.6.2014
- Uitwerking Opgave 31 —
Uitwerking Opgave 33 —
bijbehorende scans 31/33
Maak de volgende sommen: Opgaven 2 (van 2): 30, 31, 33, 13, 14.
18 juni 2021 — http://www.liacs.leidenuniv.nl/~kosterswa/AI/index.html