Voorjaar 2020: Colleges/werkcolleges zijn op donderdagen, te beginnen op 6 februari 2020; college van 11:15 tot 13:00, werkcollege 's middags. Locatie: De Sitterzaal in het Huygens (op 13 februari: Gorlaeus 2). Niet op 26 maart.
Svp aanmelden via Blackboard. En voor het (her)tentamen via uSis.
Dit jaar voor het eerst zijn de college's na afloop ook op video te bekijken.
Het vak Kunstmatige intelligentie, ook wel AI (van Artificial Intelligence) genoemd, wordt verzorgd door dr. W.A. (Walter) Kosters, geassisteerd door Rick Boks, Koen Bouwman en Gilles Ottervanger, en wordt in het voorjaar van 2020 gegeven. (Eerstvolgende keer daarna: voorjaar 2021.)
Note that the course is in DUTCH.
Algemene informatie | Materiaal | Archief | Practicum | Colleges
Tijdens de werkcolleges wordt er gewerkt aan kleine opgaven, aan oude tentamenopgaven en in de computerzalen aan de programmeeropgaven — en de bijbehorende verslagen. Data en onderwerpen voor de vier sommen-werkcolleges zijn:
Uitwerking Opgave 11 —
Uitwerking Opgave 16 —
Uitwerking Opgave 17 —
scans 11/16/17
Uitwerking Opgave 27 —
Uitwerking Opgave 10 —
scans 27/10
Uitwerking Opgave 31 —
Uitwerking Opgave 33 —
scans 31/33
Geef opmerkingen svp door.
Het vak levert 6 (zes) ECTS punten op.
Naast het voldoende maken van het tentamen
is het hiervoor ook nodig het
practicum
voldoende te hebben.
Het eindcijfer wordt grotendeels bepaald door het tentamencijfer,
enigszins afgerond in de richting van het gemiddelde practicumresultaat (indien dat het eindcijfer verhoogt),
mits beide voldoende zijn
(om precies te zijn: als het gemiddelde practicumcijfer G groter is dan het tentamencijfer T,
wordt het eindcijfer hun gemiddelde, (G+T)/2, waarbij dit maximaal 1 punt meer mag worden dan T;
anders wordt het eindcijfer gelijk aan het tentamencijfer).
Het eindcijfer wordt afgerond op het dichtstbijzijnde getal uit de verzameling
{1,2,3,4,5, 6,6.5,7,7.5,8,8.5,9,9.5,10}.
Ten einde het practicum voldoende
te maken, moeten de vier opgaven alle met minstens een 6
of een "OK" beoordeeld zijn (die laatste telt voor een zes voor
de berekening van het gemiddelde G); er mag één 5 bij zijn. Als een opgave niet aan de eisen voldoet,
moet deze zo snel mogelijk worden aangevuld; lever in dat geval ook
de nagekeken eerdere versie van het verslag weer in.
Het college is in eerste instantie bedoeld voor tweedejaars
studenten Informatica, maar is ook interessant voor andere
belangstellenden; voorkennis van de programmeertaal
C++
is sterk aan te raden.
De tentamendata in 2020 zijn:
Alle cijfers, ook die van de programmeeropgaven, worden beschikbaar gesteld via Blackboard.
Daarnaast werd in een redelijk ver verleden nog speciaal aandacht besteed aan het onderwerp Data mining, maar aangezien er nu een apart derdejaars vak is met die titel ...
Overige literatuur (niet kopen — tenzij je erg veel geld hebt):
De deadlines zijn strikt, overleg eventueel
met de docent(en).
Voor alle opdrachten geldt dat ze nog voorlopig zijn, aanvullingen
tijdens het semester zullen zeker voorkomen.
Eigen initiatief wordt —na overleg— op prijs gesteld.
De opgaven worden per stuk als volgt beoordeeld:
er wordt gekeken naar het verslag en het
programma (met name werking en leesbaarheid);
originaliteit beinvloedt de eind-afronding.
Het practicum bestaat zoals gezegd uit vier opgaven:
leuk leesvoer |
Alan M. Turing, Computing machinery and intelligence Mind 59 (1950) 433-460 doi:10.1093/mind/LIX.236.433; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
Jason Hutchens, How to pass the Turing test by cheating Technical report, 1997 |
En een paar sheets over Combinatorial Game Theory (dat heeft met Clobber te maken ... en is geen tentamenstof).
Op donderdagmiddag 5 maart 2020 is in zaal 302 een werkcollege met sommen, zie Opgaven 1 (van 2): 2, 3, 7, 8, 14.
leuk leesvoer |
H. Jaap van den Herik, Jos W.H.M. Uiterwijk en Jack van Rijswijck, Games solved: Now and in the future Artificial Intelligence 134 (2002) 277-311 doi:10.1016/S0004-3702(01)00152-7; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
Jonathan Schaeffer, Neil Burch, Yngvi Björnsson, Akihiro Kishimoto, Martin Müller, Robert Lake, Paul Lu en Steve Sutphen, Checkers is solved Science 317 (2007) 1518-1522 doi:10.1126/science.1144079; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
David Silver et al., A general reinforcement learning algorithm that masters chess, shogi and Go through self-play Science 362 (2018) 1140-1144 doi:10.1126/science.aar6404; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
================= vanaf hier worden college en werkcollege online verzorgd ==================
video's: Spelbomen (sheets 15/20) — alpha-beta-algoritme (sheets 21/27) — Kansen (sheets 28/34) — Othello: derde programmeeropgave
Algemene informatie over de derde practicum-opgave, zie bovenstaande video.
video's: Othello: tips — Introductie CSP's (sheets 1/10) — Backtracking (sheets 11/18) — Geavanceerde ideeen (sheets 19/28)
Vanaf donderdag 26 maart 2020 is er iedere donderdagmiddag van 14:00 tot 15:00 uur een Live Room, bedoeld voor vragen over de derde programmeeropgave. Voor het webadres, zie BlackBoard.
video's: Opmerkingen over nagekeken Opgave 2 — Robotica: algemeen (sheets 1/10) — Robotica: voorbeelden (sheets 11/20) — Uitwerking Opgave 11 — Uitwerking Opgave 16 — Uitwerking Opgave 17
Maak de volgende sommen: Opgaven 1 (van 2): 11, 16, 17. (Zie de video's met uitwerkingen, met scans 11/16/17.)
leuk leesvoer |
Rodney A. Brooks, Intelligence without representation Artificial Intelligence 47 (1991) 139-159 doi:10.1016/0004-3702(91)90053-M; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
video's: Introductie Neurale netwerken (sheets 1/11) — Perceptrons (sheets 12/21) — Meerlaags netwerken (sheets 22/32)
leuk leesvoer |
William S. Noble, What is a support vector machine? Nature Biotechnology 24 (2006) 1565-1567 doi:10.1038/nbt1206-1565; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
Yann LeCun, Yoshua Bengio en Geoffrey Hinton, Deep learning Nature 521 (2015) 436-444 doi:10.1038/nature14539; ophalen vanaf een PC binnen de universiteit |
video's: Introductie Leren — Leren: ID3 — Geavanceerd leren — Uitwerking Opgave 27 — Uitwerking Opgave 10
Maak de volgende sommen: Opgaven 2 (van 2): 19, 23, 27, 29, 10. (Zie de video's met uitwerkingen, met scans 27/10.)
video's: Genetische algoritmen (sheets 1/12) — Voorbeelden van Genetische algoritmen (sheets 13/25) — Neurale netwerken: vierde programmeeropgave
Algemene informatie over de vierde practicum-opgave, zie bovenstaande video.
video's: Introductie Bayesiaanse netwerken — Details Bayesiaanse netwerken — Inferentie in Bayesiaanse netwerken
video's: Samenvatting — Uitwerking Opgave 1 van 2.6.2014 — Uitwerking Opgave 2 van 2.6.2014 — Uitwerking Opgave 3 van 2.6.2014 — Uitwerking Opgave 4 van 2.6.2014 — scans tentamen 2.6.2014
Maak de volgende sommen: Opgaven 2 (van 2): 30, 31, 33, 13, 14.
video's: Uitwerking Opgave 31 — Uitwerking Opgave 33 — scans 31/33
4 mei 2020 — http://www.liacs.leidenuniv.nl/~kosterswa/AI/index.html