Banner image by Sebastian Niedlich on Flickr, CC BY-NC-SA 2.0
Programmeermethoden NA
Werkcollege 10: Derde opgave III
Werkcollege 11 van het vak
Programmeermethoden NA
vindt plaats in zaal 302/304, zaal 303,
zaal 306/308 en zalen 307 en 309 (de PC-zalen),
op
dinsdag 22 november 2016, van 11:15 tot 13:00 uur.
Spreek/Vragenuur in zalen 302 ... 309: dinsdag 22 en donderdag 24 november 2016, van circa 15:30 tot 17:00 uur. Vrijdag 25 november is er de geledenheid tot het stellen van vragen vanaf circa een uur of 14.
Voorbereiding
Als voorkennis wordt bekend verondersteld:- Inhoud colleges tot en met vorige week
Het eigenlijke werkcollege
Maak de derde programmeeropgave af.
En schrijf het verslag. Wat moest er ook alweer in het verslag komen?
- Een korte omschrijving van het programma.
- Een beschrijving van punten waarop het programma faalt (indien van toepassing)
- Een tabel met gewerkte uren (per week en per persoon).
- Een klein onderzoekje waarin een interessante Life-configuratie (bijvoorbeeld van internet; uiteraard met een nette citatie = referentie ("\cite") en twee plaatjes met screenshots van het eigen programma) wordt bestudeerd.
- Een interessante plot van Angry Birds. Kies zelf een planeet. Je mag de "standaard"-vogels gebruiken, of zelf een lijstje vogels afvuren. Ook hier weer een korte discussie over iets dat je opviel of interessant is. Om de plot te verkrijgen: maak tijdelijk een aanpassing aan het programma om de plot weg te schrijven ipv op het scherm te laten zien, of gebruik de "Save"-knop in het plot-window.
- Voor het bonuspunt: Een plot van de snelheidstest en een (hele) korte discussie van het resultaat.
- Voeg de Python code toe door gebruik te maken van LaTeX listings. Graag elk bestand in een aparte sectie en zorg dat het duidelijk is wat de naam is van elk bestand.
Om een referentie te maken neem je de bronnen op in een "bibliography" die volgt na het laatste hoofdstuk en voor de appendix. Elke bron krijgt een bepaalde naam of label. Naar deze labels kun je vervolgens verwijzen in de tekst met behulp van \cite{label}.
Hoe zit dat met plaatjes? Produceer allereerst met (Shift-)PrintScreen plaatjes van een interessante Life-configuratie, zoals door het programma in beeld gebracht. Ervan uitgaande dat je pdflatex gebruikt, maak van een JPG-bestand een EPS-bestand en vervolgens een PDF met
convert file.jpg file.eps ps2pdf file.eps file.pdfEn dan dat plaatje in je LaTeX-file binnenhalen met \includegraphics[scale=0.7]{plaatje}. Denk aan de \usepackage{graphicx} bovenaan het bestand.
En plots? Als je tijdelijk plt.show vervangt met plt.savefig kun je een PDF-bestand maken dat je direct in je LaTeX-bestand kunt gebruiken met behulp van includegraphics. Gebruik je de save knop, dan moet je mogelijk de JPG of PNG omzetten naar EPS en dan PDF zoals hier boven. convert kan ook met PNG overweg.
Klik hier voor een voorbeeld LaTeX-bestand waarin een referentie en plaatje worden verwerkt.