Automata with Pebbles

Automata walking over trees are a natural model, which differs from the usual (recursive) tree-automata. We add pebbles to the tree walking automata to help them find their way to rearlier visited nodes. Keeping the pebbles nested is an essential requirement to avoid non-regular behaviour. The resulting automata characterize first-order logic with transitive closure. Equipped with output resulting TWTT are closely related to models for XML transformation XSLT. Automata with pebbles

Bio & Informatica

Overzicht van een aantal algoritmische problemen uit het gebied van de Computational Molecular Biology. Rekenen aan DNA.

Tegels — van patronen tot berekeningen

Over hoe patronen en berekeningen gevormd kunnen worden door het kleuren van eenvoudige tegels. Voor studenten, of als gastles. Rekenen met Tegels

LAPP-Top

Dynamisch programmeren is een belangrijke techniek om problemen op te lossen. Oplossingen van een gedeelte van het probleem worden opgeslagen en handig hergebruikt. De voorbeelden zijn toepassingen in de computational molecular biology.

LAPP-Top is een initiatief van de Leidse Universiteit om middelbare scholieren kennis te laten maken met wetenschappelijk onderwijs.

Membrane Computing

Results that illustrate how counter automata can be used to show the power of really small membrane systems, e.g., those with carriers or with symport/antiport.

More involved models with features based on natural phenomena in neural cells are presented in the thesis of Jun Wang on Spiking Neural P Systems.

Pushdown Automata

Introduction to Pushdown Automata. Material from a book chapter on PDA's and slides for a course on PDA. Elementary examples and the well-known relation to CFG are presented, but also less standard material such as 'predicting machines' which uncover the information present in the stack.

Tiles — from pattern to computation

An overview of (finite state) models to specify sets of pictures, i.e., tiled rectangles: tiling systems (aka. Wang tiles, or Local Lattice Languages), four-way automata (wandering over the plane), and iterated substitutions. Tiles

We also present our model of perfectly quilted rectangular snake tilings.

Computer in de Reageerbuis

DNA Computing is een poging om met drastisch nieuwe methoden te komen tot efficiente rekemethoden. Rekenen met DNA. Een inventarisatie, Science of Fiction?

Computer in a TestTube

DNA Computing, an introduction to the Adleman experiment. With some modern DNA research added.

Inpakken!

Praatje over het probleem van de convex hull aan de hand van een programmeeropgave over het inpakken van gebouwen.

Waar is hier de uitgang?

Algoritmen in het doolhof. Waarom kun je in sommige doolhoven gewoon de weg vinden door de heg langs de paden te volgen, terwijl je in andere gevallen dan zonder resultaat weer op je eindpunt uitkomt? We maken kennis met grafen en bomen, twee datastructuren uit de informatica.

Tetris

Het spel Tetris is lastig op te lossen, in formele terminologie, NP-compleet. Eén van de ontdekkingen besproken in het WiskundeBoek van Clifford A. Pickover.

Introductie LaTeX

Jaarlijks in het college studievaardigheden een introductie [pdf] in het gebruik van \LaTeX.

done.