opmerkingen Datastructuren najaar 2014

De onderwijscommissie vraagt expliciet de goede en zwakke punten van het vak.
Hieronder de mening van de studenten, overgenomen van de evaluatieformulieren.

4 Duidelijke uitleg naar vraag. Onduidelijk wat precies wel nodige stof was en wat niet. Weinig oefenmateriaal.
7 Toen werd overgestapt op bord ipv slides werd de stof duidelijker. Er was weining oefenmateriaal waardoor ik niet goed wist wat ik als vragen moest verwachten.
6 Uitleg in de colleges. Wat moesten we bestuderen?
Slides van de colleges waren onduidelijk.
Geef ons een kladblaadje. Publiceer antwoorden van oefenopgaves.
8 . Deadlines programmeeropgaves waren raar.
7 Enthousiaste docent, duidelijke uitleg. Slides vaak vaag verwoord, incompleet (docent stapte over naar gebruik bord).
7 Hoorcolleges leuk. Opdacht voor programmeren uitdagend. Stof interessant. Geen oefening met stof gedurende het vak.
Programmeeropdachten slecht gelinkt aan theorie, er ging veel meer tijd in coderen zitten dan bomen bestuderen (maar ik ben relatief slecht in programmeren).
9 Goed georganiseerde practica met voldoende hulp waar nodig. Genoeg oefenmateriaal. Een duidelijk overzicht van de te leren stof zou prettig zijn (op de site). Misschien is dit gegeven in een college, maar deze heb ik gemist vanwege een dubbel uur.
7 -Goede hoorcolleges
-Uitstel voor programmeeropdrachten.
-Kooijmans reageert traag op emails
-Dictaat niet compleet.
5 Een van de begeleiders bij practica was zeer goed. Hulp bij practica was matig (behalve 1).
Sommige onderwerpen vaag uitgelegd. Docent wist soms niet goed hoe het in elkaar stak.
Geen goede antwoorden oefenstof.
6 De hoorcolleges geven goede uitleg en het wordt leuk gebracht. Na de hoorcolleges is het lastig de stof goed terug te vinden, ook lastig uit te vinden wat er precies geleerd moet worden voor het tentamen, geen werkcolleges waarin vaardigheden voor het tentamen aangeleerd werden, anders ook te weinig werkcolleges over voor het practicum.
8 Duidelijke uitleg; goede programmeeropdrachten; Notes. Slides moeilijk voor studeren. Iets te [?] weinig voor zichzelf sprekend.
8 . Slides kun je niet goed van leren, zou beter zijn als je het als summary kunt gebruiken.
8 Leuke manier van college geven. Leuke opdrachten bij werkcolleges. Af en toe wat rommelig.
4 . Slechte uitleg van stof in te lezen documenten en wikipedia pagina's? tentamen komt nier erg overeen met wat er te leren viel, heel veel onderwerpen werden gewoon niet gevraagd op het tentamen. Ook de oefenopgave en tentamen komen niet erg overeen.
6 Goede uitleg. Voldoende voorbeelden. -Het nakijken van de opdrachten duurde te lang.
-Het was lastig om te weten wat je precies moest leren omdat er weinig oefenstof was.
-De opdrachten waren erg groot voor de O,V of G die je kreeg.
8 Interessante colleges Minder op het bord doen. Praktische opdrachten kunnen iets relevanter.
. . .
4 Docent is een complete mafklapper Er waren geen duidelijk representatieve of voorbeeld tentamens beschikbaar.
7 Goede manier van college geven. Digitaal aangeboden materiaal was matig.
4 . materiaal, inhoud.
7 Enthousiaste leraar maakt het vak interessant. Geen duidelijk overzicht van wat er geleerd moest worden bij tentamens, leermateriaal niet duidelijk of compleet.
Vage programmeeropdrachten.
7 Doceerkwaliteiten. Doordat u bent overgestapt naar het bord waren er weinig slides om door te nemen voor het tentamen.
Manier van verrekening praktische opdrachten moet over nagedacht.
7 Duidelijke uitleg in college. MEGA onduidelijk wat we precies voor tentamen moesten leren.
8 De hoorcolleges waren ontzettend leuk. Helaas kon ik er maar 2 van volgen. Er was niet een hele duidelijke lijst van onderwerpen te vinden; overal stond 'onder constructie'.
Daarnaast vond ik het jammer dat de programmeeropgaven niet werden becijferd.
6 De notes, extra opgaves. De slides en de tentamens stammen van 2008, wij zijn nu in 2015 ....
9 Hoogeboom, the man! Niet zo vaak naar de fles grijpen en de kat trappen.
7 Top V .
7 Je komt goed in aanraking met veel verschillende datastructuren. De werkcollegeopgaven waren slecht uitgedacht. De 2de opdracht was bijvoorbeeld minstens 10x meer werk qua programmeren dan de eerste opdracht qua uren werk.
8 Goede docent, De notes waren duidelijk. Doe de groeten aan Bas! De site was niet helemaal compleet. Het was niet heel duidelijk wat precies de stof was met alle "todo's" en "under construction". Ook de programmeeropdrachten waren niet altijd even duidelijk vooraf.
7 Duidelijke uitleg. Alle info goed samengevat op de website. Weinig oefenopgaven met uitwerkingen. Online materiaal niet helemaal compleet. Slides soms wat rommelig.
8 Toffe leraar, goed overzicht van de stof door goede hand-out. Hand-out nog niet helamaal volledig voor het tentamen.
5 Docent legt helder en levendig uit. Stof is droog en saai, een aantal concrete toepassingen zou mooi zijn ...
Programmeeropdrachten zijn slecht georganiseerd. Geen uitleg over nieuwe methoden die gebruikt moeten worden, zoals sjabloonklassen ("template classes") en overerving. Derde programmeeropdracht was ronduit onduidelijk, en overerving van bomen met verschillende knopen was raar en werkte vaak niet.
7 Programmeeropgaven, boek Theorie niet zeer diepgaand.
7 -Fijne colleges-Overzichtelijk
-Relevante en boeiende stof
-Onvoldoende/voldoende beoordeling opdrachten zeer fijn.
-Te lang over bomen ge..., daarom naar mijn idee weining tijd voor "de rest".
-Opdrachten begandelden maar klein deel stof, waren slecht voorbereid en soms zwaar onderschat.
-Miste werkcolleges ala Algoritmiek.
. . Opdrachten waren slecht en onduidelijk opgezet.
5 -Docent is geweldig, vak daardoor altijd heel leuk.
-Informatieve hoorcolleges, stof is interessant.
-Aantal weken na laatste college om tentamen te leren.
-Van tweede helf college niet altijd slides. Blackboard goed tijdens les, later irritant.
-Programmeeropdrachten!!: minder, minder, minder!!!
-Boek is niet geweldig (snapte bv hashen na aantal uren nog niet, bij klasgenoor binnen 5 minuten toen hij het uitlegde)
7 Opdrachten en colleges waren vaak duidelijk. Meerdere oefenopdrachten. Er waren wel veel tentamens om te oefenen maar geen uitwerkingen. De uiteindelijke stof stond niet duidelijk op de website.
9 De docent heeft zo mogelijk de helderste uitleg ooit! We hebben hashen niet behandeld in de programmeeropgaven.
6 -De keuze van de onderwerpen.
-Vlot college.-Intuitief uitgelegd.
-Handout bevat fouten die erg verwarrend zijn en veel tijd kosten. Sommige zinnen zijn erg awkward vertaald van Nederlands naar Engels waardoor de bedoeling onduidelijk is.
-Weinig synergie met het boek.
-Halverwege overstappen van lesmethode maakte de stof onoverzichtelijk.
8 Enthousiaste docent, boeiende praktica. Nut van het vak is duidelijk. Weinig oefengelegenheid theorie, waarde van de praktica goed doen is er niet echt. V/G regeling is erg vaag. Na 1000 AVL-bomen op het tentamen te hebben getekend ben ik het wel zat.
7 Leuk les gegeven, goede uitleg. De opdrachten sluiten niet aan bij de stof (weinig hulp banuit de stof, die op de hoorcolleges wordt besproken).
7 De hoorcolleges waren goed en de projecten zijn van niveau. Ga zo door! Een aantal punten van de projecten waren wat onduidelijk.
7 Goed uitgelegd qua roteren en zo. Stof aan de hand van wikipedia was erg handig. Wellicht is stof aan de hand van youtube een ideetje? Zou fijn zijn om een volledig afgemaakte 'notes'/handout te hebben. Wat de precieze tentamenstof was, was redelijk vaag.
6 Mogelijkheid om opdrachten later in te leveren. Prima werkcollege-docenten (meer was fijn geweest). Docent komt vaak vrolijk/opgewekt over! Informatie en tentamenstof op website was tot op de dag van het tentamen 'under construction'/onvolledig. Weinig oefenmateriaal voor het tentamen en ook geen eenduidige uitwerkingen bij het beschikbare materiaal. Docent soms chaotisch. Veel taalfouten in de practicum-opdrachten, ook lastige opdrachten!
8 Duidelijk [?], handout en sheets. Ook erg duidelijke en leuke colleges Opdrachten te groot en lastig te combineren met andere vakken.
7 -Veel uitgebreide uitleg -lastig aandacht erbij te houden- door veel reacties op studenten
-opdrachten veel te moeilijk + weinig hulp
Tentamenstof op website niet compleet
werkcollege hulp matig.
8 Manier van uitleg; het voordoen van algoritmen Ik miste heel veel onderwerpen in het tentamen, zoals Huffman en ZLW compressie, Knuth-Morris-Pratt algoritme Prim's algoritme
8 Handout Slides zonder praatje
6 - -
7 -voldoende oefententamens -tot op heden is de site in aanbouw ...
-hierdoor onduidelijk wat er precies geleerd moet worden
8 Erg prettige colleges. Duidelijke uitleg, goede sfeer, eigenlijk niets op aan te merken. Werkcolleges/practica sloten weinig aan op de collegestof. Meer werkcolleges (huiswerk?) over bv. hashen, compressie en pattern matching. Nu is daar weinig aandacht aan besteed terwijl dat toch het grootste deel van het tentamen/vak is.
Werkcolleges/practica waren erg lang, al is daar later aan gewerkt.
Ik miste een duidelijk overzicht met "Dit is de tentamenstof".
6 Docent legt goed uit, maar dan moet je daar nog wel naar luisteren. Materiaal om voor te bereiden niet goed, programmeeropdrachten waren niet duidelijk en bevatten fouten.
8 Veel voorbeelden waardoor het duidelijk werd. .
7 Goede docent die de stof duidelijk uitlegt. Slides zijn wat chaotisch.
3 Aardige blije docent. Onduidelijke slides, weinig examples, geen huiswerk, geen theoretische oefeningen in werkcollege.
5 Interessante en leerzame hoorcolleges -Slecht oefenmateriaal
-Geen correcte oplossingen voor oefenopgaven
-Incomplete dictaten
-Incomplete beschrijving van tentamenstof (online).
8 . Slides en dictaat redelijk onduidelijk
7 Enthousiaste docent, programmeeropdrachten waren leerzaam. Weinig oefentantamens (met uitwerkingen en niet verouderd), waardoor ik sommige opdrachten van het tentamen nog niet geoefend had.
8 . .
7 uitleg (op bord), notes (online) jammer dat er geen antwoorden online staan van tentamens en opdrachten.
7 Fijne lessen vanwege enthousiaste docent en duidelijke vorbeelden. Dit houdt het boeiend en toch erg leerzaam. Tweede deel is leraar overgegaan op het bord ipv powerpoint (dat is in principe geen probleem) en voor het tentalen zijn powerpoints erg fijn. Daarnaast zouden meer tentamens met uitwerking fijn zijn.
8 Docent was goed bereikbaar, lessen waren op zich duidelijk, docent kon de aandacht vd klas er goed bijhouden, geeft leuk les, plezierig naar te luisteren. Heel lief dat hij een dictaat had gemaakt. Onduidelijk over de weging van practica, weinig oefenmateriaal, werkcolleges waren slordig geregeld.
Liacs website is kut en mobiel onvriendelijk.
8 Heeft kunnen regelen dat ik het tentamen op een andere tijd heb kunnen maken. reageert snel op emails. Had in tentamen meer algoritmen verwacht.
7 Programmeeropdrachten sloten goed aan op de stof. Leuke enthousiaste docent. Docent was af en toe wat chaotisch tijdens college.
9 Interessante colleges, duidelijke uitleg Er waren niet echt oefentantamens met goede uitwerkingen (=crowdsourcen werkte niet zoals gehoopt :( )
8 In vind u een van de beste, zo niet de beste docent tot nu toe. Ik heb het idee dat het tentamen teveel schrijfwerk is (13 nodes toevoegen aan een AVL-boom bv) en in plaats daarvan meer van de stof had kunnen testen.
De programmeeropgaven bevatte concepten in C++ die we nooit eerder gezien of gebruikt hadden en waren daarmee erg zwaar en irriterend, omdat we naast dit vak oa computerarchitectuur hebben dat iets soortgelijks verlangt.

Bedankt voor alle opmerkingen. Leerzaam. Ik ga eens nadenken over de presentatie voor volgend jaar. Je kunt inderdaad niet leren van de slides, vooral niet als ik het bord veel gebruik...


2013 « -- up -- » 2015