Kunstmatige intelligentie
Programmeeropgave 2 van 2010 — Robotica

RoboCom De tweede programmeeropgave (in het voorjaar van 2010) behorende bij het vak Kunstmatige intelligentie gaat over Robotica.
Maak een aantal (ro)bots voor het programma RoboCom (zie ook eventueel RoboCom (Rick van der Zwet)). Lees eerst de documentatie We gebruiken in principe de in deze documentatie beschreven versie, dus geen multitasking, extended instruction sets en dergelijke. Houd het simpel!

De opgave is als volgt:

  1. [Cooperatie] Maak een eenvoudige bot, die als je er twee van lukraak neerzet (doorgaans) een figuur oplevert als

         X Y X Y X Y

    Hierbij stelllen X en Y bots van de twee deelnemers voor. Het is de bedoeling dat na een aantal tijdstappen dit plaatje resteert. Zo mogelijk moet het aantal keren dat X Y herhaald wordt eenvoudig in te stellen zijn in de bot. Hoevaak gaat het mis, en wanneer?

  2. [Competitie] Maak vervolgens een bot die strikt op "winnen" gericht is. Test deze tegen bestaande programma's, bijvoorbeeld de "classic legends", en rapporteer hier ook over. Leg ook duidelijk uit welk principe de bot beoogt.

Deadline: dinsdag 16 maart 2010.
In te leveren: een geprint exemplaar van het verslag tijdens het college, en de twee bots naar onderstaand adres. Het verslag moet aan verschillende eisen voldoen. Druk de code bijvoorbeeld af via/tussen begin{verbatim} en end{verbatim} (de instellingen van listings in verslag.tex zijn vooral voor C++). Refereer in het verslag aan de PEAS beschrijving.


Vragen en/of opmerkingen kunnen worden gestuurd naar: kosters@liacs.nl.

11 februari 2010 — http://www.liacs.nl/home/kosters/AI/robot.html