drs.
Peter van der Putten dr.
Adri van der Wurff
Sentient
Machine Research SFB
Groep
1. Inleiding
Datawarehousing
en datamining zijn mogelijke toepassingen in een grotere organisatorische
(bedrijfs)context. Dat lijkt een open deur, maar in de praktijk van
(onbeantwoorde) vraag en (ongevraagd) aanbod is het een basisprincipe waar nog
te vaak tegen gezondigd wordt.
Onze
stelling is dat voor het tot een doorbraak van deze nog steeds nieuwe
technologische toepassingen het basisprincipe van de inbedding in de grotere
organisatorische context door alle betrokkenen beter begrepen dient te worden.
Ter
illustratie en ter onderbouwing van deze stelling presenteren wij een - wat
gechargeerd - pleidooi van de kant van een mogelijke klant die zich beklaagt
over het onbegrip bij de aanbieders en de repliek van de kant van een
leverancier die laat zien dat er inderdaad meer aan de hand is dan puur
technologisch valt op te lossen - en dat de ondernemers zich daarbij zelf
schuldig maken aan onbegrip en een zekere onwil om de nieuwe technieken te zien
in het perspectief waarin ze thuishoren: als hulpmiddelen om
bedrijfsdoelstellingen te realiseren.
De
opvattingen zijn hier en daar voor de duidelijkheid wat uitvergroot en
aangezet. Iedere gelijkenis met bestaande bedrijven en personen is onbedoeld.
Deze bijdrage is niet vechtend tot stand gekomen.
2. Open brief
aan de ‘technology pushers’
“Het
is een heerlijke optimistische wereld vol spannende ontwikkelingen, de wereld
van de aanbieders van producten op het gebied van datawarehousing en
datamining. Elk jaar is alles beter, mooier, sneller. Jammer dat er ook nog een
behoudzuchtige, bijna achterlijke buitenwereld is van klanten, die veel te weinig
weten van computers en van wat je daar vandaag de dag allemaal mee zou kunnen
doen, als je tenminste slim genoeg was te begrijpen dat je die mooie pakketten
diezelfde dag nog moet aanschaffen en installeren.
Laat
mij jullie eens een klein beetje vertellen over hoe het bij ons toegaat, in die
echte wereld van ondernemen, produceren, administreren en uitvoeren. Wij komen
om in het werk - het gaat goed, gelukkig, maar dat betekent wel dat iedereen op
zijn tenen moet lopen. Met alle gevolgen van dien als het gaat om stress, weer
oplopend ziekteverzuim, en overbelasting.
Minder
doen is geen optie: groeien moet en de huidige klanten steeds beter bedienen is
een voorwaarde om te overleven. En daarnaast, naast de eigenlijke
core-business-activiteiten, zijn er tal van zaken die onafwendbaar en
gelijktijdig ook allemaal moeten. ISO-certificering, TQM, servqual-audits,
benchmarking, millennium-scans, Euro implementation, new-product-development
met een steeds kortere time-to-market, invoering client-server toepassingen,
pilot-studies voor workflow-management, business-case ontwerp voor Business
Process Redesign, e-commerce, intranet en noem maar nog meer Engelstalige
ellende. Begrijp me goed: ik doe wel zielig maar ondertussen is het allemaal
fantastisch. Voor bedrijven als het onze is het een geweldig tijdperk. Je zou
alleen willen dat je ruimer in je middelen zat: meer mensen, meer tijd en meer geld.
Juist
in die situatie bellen jullie me op en sturen jullie me gelikte folders met een
beschrijving van fraaie ‘toepassingen’. Daar begint het probleem al. Een
‘toepassing’ is bij jullie een computerprogramma dat nieuwe kunstjes kan die ik
nog nooit heb gezien, op basis van technieken (genetische algoritmen? ,
‘backpropagation’ ??) waar ik nog nooit van heb gehoord. Een ‘toepassing’ is
bij mij een werkende bedrijfsfunctie, met alles wat er op en er aan hoort. Niet
alleen zo’n mooie computer met een king-size kleurenbeeldscherm maar ook iemand
die er mee om kan gaan en iemand die hem maken kan als hij stuk gaat. Iemand
die iets doet met de informatie of de lijsten die uit dat ding komen rollen. En
vooral ook iemand die dat allemaal aanstuurt en er verantwoordelijk voor is.
Voor
zo’n toepassing komt meer kijken dan jullie me in die folder voorhouden. En dat
zou dan nog niet erg zijn als duidelijk was dat het me ook veel meer opbracht
dan het me, alles bij elkaar, kosten gaat. Wat zijn de investeringskosten, wat
zijn de operationele kosten, wat is de bijdrage aan de cashflow en wanneer is
die te verwachten? Zowel de totale kosten van de integrale toepassing als de
verwachte baten wil ik zien, met een DCF of
een CPB-analyse - of gebruik ik nu op mijn beurt termen die jullie
vreemd in de oren klinken?
Naast
de vraag naar de financiële kant van de zaak zijn er nog meer zaken waar ik zo
mijn vraagtekens bij heb. Realiseren jullie je wel dat de organisaties steeds
complexer worden. De fusies, overnames en allianties buitelen over elkaar heen,
en bij alle pogingen om tot synergievoordelen te komen moeten ook de
automatiseringssystemen aangepast worden en vinden aan de lopende band grote of
kleinere reorganisaties plaats. En daar bovenop nog eens de Euro en het
Millennium die ik hiervoor al noemde en die werken als een soort zwart gat voor
alle automatiseringscapaciteit.
Niet
alleen de mensen op de werkvloer en de automatiseerders hebben daardoor hun
handen en hoofden vol, maar ook de managers en managementteams zijn heel druk
bezig, met hun bedrijf (her)structureren en leiden. Daarbij proberen we
risico’s zo veel mogelijk uit te sluiten. (Denk weer aan Euro en Millennium.)
Een
van de - grove - methoden om risico’s uit te sluiten is géén first user te
willen zijn van nieuwe technieken, en niet te willen werken met kleine, pas
opgerichte bedrijfjes.
Natuurlijk
kunnen we niet achterblijven. Zowel niet als het gaat om de innovatie van de
processen als om de marketing- en verkoop-inspanningen. Dus zijn we op het
gebied van de geautomatiseerde processen meer gaan werken met databases. Een
bijkomend voordeel daarvan is dat we er ook in een handomdraai allerlei leuke
lijstjes uit kunnen krijgen die we vroeger maar niet lieten maken omdat er dan
een heel programma voor geschreven moest worden. Nu hebben we een paar van de
handige jongens die dat in een uurtje kunnen. Een paar van de lijstjes laten we
nu voortaan wekelijks uit de machine komen.
Waarom
zouden we dan nog datawarehousing moeten gaan doen? De databases zijn er toch
gewoon al? Ik geloof niet de processen daardoor aantoonbaar sneller lopen, maar
het onderhoud van de systemen en nieuwbouw zouden allemaal een stuk makkelijker
zijn. (Wat in de ontwikkeling van de automatiseringskosten niet echt terug te
zien is, omdat het allemaal van oudsher altijd alleen maar stijgt en stijgt, al
roepen ze geregeld wat anders.)
Wat
betreft de marketing en verkoop timmeren we ook aan de weg. We maken meer
reclame dan vroeger. Niet alleen de krant, ook de radio en zelfs de TV.
Prachtige commercials waar elk lid van de Raad van Bestuur een goed gevoel bij
krijgt. Het versterkt ook de bedrijfstrots van onze medewerkers.
En
je weet: een gulden kan je maar een keer uitgeven, ook als het een
marketing-gulden is. Dus zitten wij niet te wachten op database-marketing of
iets dergelijks. Dat betekent dat er meer stafmensen komen, met systemen die
niets van onze klanten weten, en dat gaat ten koste van de mensen in het veld,
met de echte contacten met de echte klanten. Ik zou alleen willen dat de
database van onze verkopers, daarboven in hun hoofd, wat toegankelijker was.
Dat zou flink schelen in de informatie-uitwisseling. Het probleem met verkopers
en relatiebeheerders is dat ze niets willen weten van nieuwe manieren van
werken, waarbij de computer ze gaat vertellen wanneer ze wie moeten bezoeken.
Het zijn toch een beetje de vrije jongens van het bedrijf, hè.
Het
beeld lijkt me zo wel duidelijk: de meeste bedrijven zijn meer dan een
verzameling zacht zoemende computers. De financiële, personele en
organisatorische kant moet veel nadrukkelijker betrokken worden bij de
‘oplossingen’ die jullie aanbieden. En daarbij moeten jullie ook nog meer
rekening houden met de andere zaken die we ook op ons bordje hebben wat betreft
automatisering en marketing.
Zelf
zijn we steeds meer bezig van produktleverancier te veranderen in
dienstverlener. Als jullie ook die richting opgaan kunnen we misschien echt
iets aan elkaar hebben.
Met
vriendelijke groet,
Een
ondernemer die van de mailing-list af wil.”
3. Repliek:
een beetje veranderen kan geen kwaad
“Prachtig, zo’n open brief. Het is een stuk uitdagender dan
het vaak gehoorde, niet altijd gemeende ‘Heel interessant, ja, we houden
contact’. En het biedt mij als data mining consultant de mogelijkheid eens
openlijk te wijzen op plekken waar veel bedrijven kansen laten liggen.
Ik zal ondernemers nooit verwijten dat ze de spannende,
razendsnelle technische ontwikkeling van data warehousing en data mining niet
kunnen volgen. Wel snap ik nog steeds niet waarom veel bedrijven een goudmijn
aan klantgegevens bezitten, en er weinig tot niks mee doen. En dan heb ik het
niet over het kantoor op de hoek. Nee, ik heb het over marketeers bij de grote
jongens: banken, verzekeraars, uitgevers, die simpelweg elk adres kapotmailen
waar ze hun handen op kunnen leggen. Managers die onder het mom van ‘de grote
lijnen’ en ‘helicopter view’ nog nooit een klantprofiel onder ogen hebben
gezien dat specifieker is dan ‘Academische man, middelbare leeftijd,
bovenmodaal inkomen’.
Gemiste kansen bespeur ik ook bij IT directies die zich
louter bezighouden met belangrijke operationele IT zaken - Euro, Jaar 2000 – en
die de strategische rol van de marketing databases en daarmee hun eigen
bijdrage aan de cashflow vergeten. Op die manier geven ze alleen geld uit in
plaats van u als ondernemer te helpen meer geld te verdienen. IT wordt nog
steeds gezien als cost center in plaats van profit facilitator. Als u vanuit
dit vooroordeel naar elke computer ‘toepassing’ kijkt, begrijp ik uw negatieve
houding ten opzichte van data warehousing en data mining.
Natuurlijk, elk bedrijf heeft het druk in die echte wereld
van ondernemen, produceren, administreren en uitvoeren. In dit rijtje mis ik nog ‘dienstverlenen’:
klanten tevreden stellen met goede producten en diensten. Een bedrijf bestaat
bij de gratie van zijn klanten. Klanten die complex ‘onvoorspelbaar’ gedrag
vertonen, optimale service eisen en soms met hun voeten stemmen door snel van
merk wisselen. Een organisatie moet zijn klanten kennen, en die kennis
voortdurend bijstellen. Data warehousing en data mining zijn er juist voor
ontwikkeld om u hierbij te helpen.
U gaf het zelf al aan: minder doen en niet groeien is geen
optie. Mijn stelling is: alleen maar meer van hetzelfde (d.w.z. efficiënter
uitvoeren, zonder innovatieve aanpassing en zonder meegroeien met de klant) is
een doodlopend spoor. Andersom, een bedrijf dat snel reageert op nieuwe
uitdagingen in de markt, is al zijn logge, mastodontische concurrenten een stap
voor.
Een beetje veranderen kan dus geen kwaad. Zeker niet als
klanten en concurrenten dat met grote snelheid doen. Waar we dan in feite over
praten is een lerende organisatie waarbij het ‘leren’ geen softe, individuele
aangelegenheid is, maar een gecontroleerd, rationeel en collectief proces van
efficiënt kennis ontdekken en benutten. En dan praten we niet meer over
een automatiseringstoepassing, maar dan gaat het over het verbeteren van uw
core business.
Het data mining proces in de context van een lerende (en
geld-verdienende!) organisatie laat zich beschrijven met een eenvoudige figuur
(zie figuur [..]). De binnenste cirkel geeft de stappen in een enkel data mining traject weer.
1.
Doelstelling
De doelstelling van het project wordt vastgelegd in termen van
bedrijfsdoelstellingen en meer specifieke data
mining doelstellingen. Bijvoorbeeld: voorspel wie zal reageren op een
direct mailing en genereer een klantprofiel van de top 10% respondenten; zie
box [] voor voorbeelden van doelstellingen.
2.
Data
Selecteer de ‘juiste’ data en voer eventueel extra bewerkingen op de data uit.
Indien er geen data warehouse aanwezig is, kan deze stap al gauw 70% van de
tijd in beslag nemen.
3.
Mining
Analyseer de data. Men kan een onderscheid maken tussen predictieve en
descriptieve data mining. In het geval van predictieve data mining is het doel
een (gedrags)voorspelling: voorspel mail respons, abonnement opzegging of omzet
potentieel. Descriptieve ofwel beschrijvende data mining is geschikt om
klantprofielen in kaart te brengen, doelgroepsegmenten te ontdekken etc.
4.
Actie
Onderneem actie op basis van de gevonden analyse resultaten (bij voorbeeld:
zend de 10% prospects met hoogste responskans een maling).
5.
Evaluatie
Evalueer de gevonden resultaten op basis van de data mining criteria en de
bedrijfsdoelstellingen (zie box []). Ga naar stap 1. Formuleer nieuwe
doelstellingen, enzovoorts, enzovoorts.
De buitenste cirkel geeft de context weer waarbinnen data
mining plaats vindt. Enerzijds levert data mining nieuwe kennis op en geld.
Anderzijds kan geen enkele data mining stap uitgevoerd worden zonder de context
– aanwezige kennis en kosten/baten aspecten – in beschouwing te nemen. Het zou
onzinnig zijn elk data mining project weer geheel blanco van start te gaan. De
kennis vormt de interface naar eerder opgedane kennis en naar die mensen in de
organisatie die geen data mining gebruiken, maar wel profijt hebben van de
resultaten.
Data mining doelstellingen Een belangrijke trend binnen datawarehousing en data
mining is verticalisatie. Om de
kloof tussen het branche- of afdelingsspecifiek bedrijfsproces en een
generiek data warehouse te dichten worden kleine datamarts ingericht en
maatwerk data mining producten ontwikkeld met een focus op een zeer
specifieke doelstelling. Binnen
marketing & sales zijn dit
toepassingen als direct marketing responsanalyse, customer loyalty, customer
marketing rating (voorspellen omzetpotentieel), doelgroepprofilering, joint
promotion & cross selling, call center - en web applicaties. Typische branchespecifieke doelstellingen zijn onder meer: Banken
Lening acceptatie, identificeren verdachte transacties,
voorspelling vroegtijdige hypotheekaflossing, beurskoersvoorspelling Verzekeraars
Polisacceptatie, detectie valse claims, risicoanalyse,
premiebepaling, managed care en preventie Retail
Basket analyse, optimaliseren winkel netwerk, winkel
indeling Telecommunicatie Churn analyse (loyalty) op basis van bel- en betaalgedrag,
vroegtijdig identificeren fraudeurs en wanbetalers Uitgevers, reclame- en mediabureau’sModelleren Web surfgedrag, media strategie bepaling, joint
promotion planning, oplage voorspelling, publishing on demand OverheidDaderprofilering (politie), detectie belastingfraude |
De hamvraag is natuurlijk hoe een dergelijke inzet van data
warehousing en data mining praktisch gerealiseerd kan worden. Dit staat of valt
met een goede invoering in de IT infrastructuur en bestaande of nieuwe
bedrijfsprocessen. Data warehousing kan gezien worden als het geheugen van een
organisatie, een plek waar gegevens uit operationele systemen zijn
samengebracht voor verdere analyse. Data mining kan dan gezien worden als de
marketing intelligentie, het bedrijfsproces van het ontdekken van
niet-triviale, relevante consumptiepatronen die verborgen zitten in grote
hoeveelheden data.
Het moge duidelijk zijn dat in het licht van dit model
invoering van data mining niet het installeren van een pakketje is maar het
aanzwengelen en instandhouden van het data mining proces als fundamenteel leer-
en bedrijfsproces.
Software maakt dus maar een relatief klein gedeelte uit van
het totaal. Zelf leveren we bijvoorbeeld proeflicenties om klanten te laten
experimenteren met de (verdien)mogelijkheden. Maar we wijzen ze er wel altijd
op dat er veel meer aan vast zit. Op die manier krijgen ze een vooruitzicht op
de baten zodat de kosten ook beter verantwoord kunnen worden. Eerlijkheid
gebiedt me te zeggen dat ook klanten een data mining toepassing nog te vaak
reduceren tot een product, met een x aantal features, waarbij verder geen
interne of externe consultancy bij nodig is. En wij als leveranciers zien dan
dat een deel van het potentieel onbenut blijft.
Als het goed is, bent u nog niet overtuigd. Want u zit nog
met wat vooroordelen die te maken hebben met vastgeroeste ideeën over marketing
en automatisering.
Ten eerste de valkuil, ik zou haast zeggen: de bodemloze
put, van de reclame, de massa-mediale aanpak die me vaak doet denken aan het
schieten met hagel op een mug. Voor iemand die zo op de kosten/baten analyse
hamert, valt me dat nu tegen. Ondanks grote inspanningen op het gebied van
media planning is het nog steeds zeer moeilijk de baten van massa marketing acties
te meten. G.R.P.’s en zo, kun je dat eten? Het zorgt in ieder geval voor een
dik belegde boterham bij de reclame jongens. Het meten van baten zoals respons
en conversie staat aan de basis van database marketing, en data mining is een
effectief instrument deze baten te maximaliseren.
Ten tweede uw idee dat data mining en database marketing
niet samen kan gaan met de kunst van het verkopen. Database marketeers en data
mining informatie systemen hoeven excellente verkopers niet in de weg te staan.
Integendeel, indien een ondernemer over de beste verkopers denkt te beschikken,
moet hij hen ook voorzien van de beste gereedschappen en gegevens. Data driven
marketing en sales zet verkopers aan het denken, biedt een raamwerk voor het
delen van elkaars kennis en voorkomt dat verkopers ongefundeerde vooroordelen
over hun doelgroep ontwikkelen.
Dit doet me enigszins denken aan een uitgever, een van onze
meest geliefde klanten. Diens advertentieverkopers staan in de branche bekend
als zeer resultaatgericht en uiterst bekwaam. Al enkele jaren terug hebben we,
in samenwerking met de marketing afdeling (en dus niet IT) een specifieke data
mining oplossing gerealiseerd om verkopers beter en sneller te informeren over
de doelgroepen van hun accounts. En hulde aan de klant: het bleef hier niet bij
een stukje software, maar er werd een complete groep personen aangewezen, die
getraind werd in het gebruik van de software, verantwoordelijk werd voor het
genereren van nuttige resultaten en gaandeweg een enorme bijdrage heeft geleverd
aan de ontwikkeling van het product. U zult begrijpen dat ik met dit soort
visionaire ondernemers graag zaken doe (en zij met mij, want ze zien hoeveel
het opbrengt).
De uitkomsten
en baten van predictieve, oftewel voorspellingsanalyses kunnen doorgaans
redelijk recht-toe-recht-aan worden beoordeeld. Stel dat we, om gegevens te
verzamelen, een eerdere proefmailing hebben uitgevoerd, waar een aantal klanten
op hebben gereageerd.
Met de helft
van deze gegevens bouwen we een responsvoorspellingsmodel. Het model moet het
verband leren tussen bekende klantgedragskenmerken (eerdere aankopen, saldi,
informatieaanvragen, reactie op eerdere acties) en de respons op de mailing.
Met de tweede
helft van de proefmailing beoordelen we de voorspellingkracht van het model. De
voorspelkracht is sterk afhankelijk van de aard van de gegevens (‘is er wel een
verband tussen klantkenmerken en respons?’) en van de kracht van het gebruikte
algoritme (‘kan dit algoritme deze complexe, niet lineaire verbanden
modelleren?).
In
bovenstaande grafiek ziet u de winst die in een concreet geval geboekt kon
worden (het voorspellen van interesse in een caravanpolis). Door toepassing van datamining technieken kunnen
we, door selectie van de top 25% meest kansrijke prospects, al 70% van het
totaal haalbare aantal respondenten binnenhalen! Dit is dus een goed model
(understatement), als de markt ondertussen niet veranderd is. Na afloop van de
echte actie zullen we de resultaten opnieuw analyseren.
Ten derde uw stelling dat de kosten niet beheersbaar zijn en
de baten niet in te schatten. Het is niet meer dan terecht dat nu het nieuwtje
er af is, de roep om kosten-baten analyses voor data mining oplossingen groter
wordt. Laat ik voor de verandering u eens gelijk geven.
Automatiseringsprojecten vertonen in het algemeen vaak eigenschappen van een
bodemloze put (net als die reclame in de massamedia). U wilt een bijvoorbeeld
een eenvoudig nieuw salarispakket en u eindigt met een geïntegreerd systeem
waar Shell worldwide mee uit de voeten zou kunnen. Met bijbehorende prijs en
doorlooptijd, alleen dat ene handige lijstje komt er niet meer uit.
Juist daarom hamer ik er zo op dat data mining niet bekeken
wordt als een modern speeltje - ‘het kost wel wat, maar de plaatjes zijn mooi’
- maar als essentieel element in de
bedrijfsstrategie. Het gaat hier om systemen die juist bedoeld zijn omzet en
resultaat te verhogen in plaats van een ondersteunende bedrijfsfunctie te
automatiseren. Een mooi voorbeeld hiervan is het fruitvliegje van de data
mining, de direct mail responsvoorspelling (zie box []). Afhankelijk van de
aard van de gebruikte data en methoden kan een resultaatverbetering optreden
van enkele procenten tot enkele veelvouden daarvan.
Ondanks de baten moeten wij (leveranciers) en u (afnemer) op
de kosten van ontwikkeling letten.
“Think big, start small” is hierbij het adagium. In het
verleden zijn veel data warehouse en data mining projecten uit de hand gelopen
wegens een gebrek aan een gefocuste, specifieke doelstelling en een adequate
control op de kosten en planning.
Een interessante nieuwe ontwikkeling afgelopen jaar op data
mining gebied vormden de verschillende pogingen om tot een algemeen aanvaarde methodiek voor het
uitvoeren van data mining projecten te komen. Veel leveranciers hadden al een
eigen methodiek: SAS had SEMMA, en het
Nederlands bedrijf Sentient Machine Research
ontwikkelde al in 1993 MIDEAS. In 1998 werd CRISP-DM gelanceerd (Cross
Industry Standard Process for Data Mining), een nieuwe methode die zich mag
verheugen in een Special Intererest Group van zo’n 100 leveranciers en
consultants. De ontwikkeling van data mining proces methodieken zoals CRISP-DM
– ongeacht welke methodiek uiteindelijk de de facto standaard wordt - leidt er toe dat verloop en dus ook kosten
van data mining projecten beter in te schatten worden.
Kortom, wie denkt dat de computertechniek achter data mining
het meest complexe onderdeel is heeft het mis. Het meeste complexe onderdeel is
de bedrijfsvoering zo in te richten – inclusief data mining en data warehousing
– dat de doelen van flexibilisering, meer rendement en een betere
concurrentiepositie behaald kunnen worden. De crux ligt bij het op- en
doorstarten van het data mining proces, om stap voor stap te komen tot een
lerende organisatie. Zodat u als ondernemer kan doen wat het meest telt vandaag
de dag: klanten en concurrenten een stap voor zijn.
Met vriendelijke groet,
Een data mining consultant”
Baets, Walter
R.J. Organizational Learning and Knowledge Technologies in a
Dynamic Environment. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht.
Berry, J.A.
and Linoff, G. Data Mining Techniques for Marketing, Sales and Customer
Support. John Wiley & Sons Inc., New York.
Den Uyl, M.J. Datamining:
metafoor en misverstand. CustomerBase, december 1997.
Van der
Putten, P. Hoe gaat data mining volwassen worden? CustomerBase,
december 1997.
Wagenaar E. Data Mining
in Marketing Databases. Met medewerking van M. den Uyl en P. van der Putten.
DMSA, oktober 1997.
4. Nawoord
Deze
twee opvattingen - allebei wat aangezet - geven weer wat volgens ons een
hoofdprobleem is in het toepassen van technieken op het gebied van
datawarehousing en datamining in een bedrijfscontext: het ontbreken van
wederzijds begrip.
Daarmee
willen we natuurlijk niet alle bedrijven en alle aanbieders van nieuwe
technologie over een kam scheren. Maar vanuit onze ervaring weten wij dat er
nog te weinig klant-leverancier-relaties ontstaan waarbij de toegevoegde waarde
van de combinatie datawarehousing en datamining optimaal tot haar recht komt.
Er
blijft altijd een belangentegenstelling tussen de leverancier en de potentiële
afnemer. Maar wij weten ook dat een wederzijds begrip van de overeenkomsten in
belangen kan leiden tot betere producten en vooral ook een veel betere
dienstverlening.
Natuurlijk
helpt het als er aan de aanbodkant iemand zit die zich kan verplaatsen in de
positie van de ondernemer en als er aan de vraagkant iemand zit die gevoel
heeft voor de toepassing van nieuwe technieken. Maar het wederzijdse begrip dat
nodig is, is niet zozeer het begrip voor elkaars situatie als wel het
gezamenlijke begrip van een overkoepelend model voor bedrijfssturing.
Ons
pleidooi - gericht aan leveranciers en afnemers - is dan ook om
automatiseringstoepassingen als datawarehousing en datamining in te zetten voor
een transformatiedoelstelling: als één van de hulpmiddelen om alle kennis die
er in een bedrijf aanwezig is gecontroleerd en efficiënt te gebruiken en om
leerprocessen te versterken. Kennismanagement, competentiemanagement, een
‘lerende organisatie’: het zijn benaderingen die vaak wat ‘zacht’ lijken maar
die zich allemaal prima laten combineren met ‘data-driven management’ en de
inzet van nieuwe computertechnieken om te helpen kennis zichtbaar te maken, te
verwerven en te laten toenemen.
In
de huidige concurrentie (of zelfs hyperconcurrentie) moet je op een effectieve,
snelle en efficiënte wijze alle competenties kunnen gebruiken die je aan boord
hebt. Datawarehousing en datamining vormen daar uitgelezen hulpmiddelen bij. Op
die manier ontstaan ‘toepassingen’ in
de echte zin van het woord.