Het is de bedoeling om een C++-programma te maken dat aan de gebruiker een
zogeheten menu presenteert.
Dat betekent dat de gebruiker van het programma kan kiezen
uit een aantal mogelijkheden, de opties.
Het (hoofd)menu heeft drie opties:
Stoppen, Experiment en Ontspanning.
De opties worden gekozen door de eerste letter van de betreffende
optie in te toetsen, bijvoorbeeld een s of S om te stoppen,
gevolgd door de Enter-toets.
Uiteraard wordt een en ander
duidelijk en ondubbelzinnig aan de gebruiker meegedeeld.
De optie Experiment leidt tot een nieuw
menu.
Dit menu heeft op zich weer een aantal opties:
allereerst de optie
Terug naar het hoofdmenu, en verder de opties Elf en Sorteren.
De optie Ontspanning leidt op zijn beurt tot het spelmenu, waarin de opties
Terug naar het hoofdmenu, Mastermind en Klok
aanwezig zijn.
De door de gebruiker
ingetoetste symbolen moeten gecontroleerd worden, dat wil zeggen dat
er binnen redelijke grenzen geen foute invoer geaccepteerd wordt.
Zo zal het intoetsen van bijvoorbeeld q of & in het hoofdmenu een
waarschuwing opleveren, of genegeerd worden.
Er mag wel worden aangenomen dat de gebruiker op de juiste
momenten de Enter-toets bedient.
Bonus: liefhebbers mogen er voor zorgen dat het goed blijft
gaan als de gebruiker bijvoorbeeld
letters in plaats van de gevraagde cijfers ingeeft bij
de optie Elf.
De optie Elf
De gebruiker mag drie positieve gehele getallen invoeren, waarvan de laatste de
som van de twee eerste zou moeten zijn. De getallen zijn hooguit
zeg 1000000.
Dit wordt gecontroleerd met de zogeheten elf-proef.
Daartoe berekenen we van ieder voorkomend getal g de alternerende som
Elf(g) van de cijfers,
voor bijvoorbeeld 42045 levert dat 5-4+0-2+4=3 op.
Als de som, zeg a+b=c, klopt,
moet gelden dat Elf(c)-Elf(a)-Elf(b) door
11 deelbaar is. Het programma moet dit controleren
en een geschikte mededeling geven.
Druk ook de tussenresultaten op het scherm af.
De optie Sorteren
Aan de gebruiker wordt een geheel getal n gevraagd, kleiner dan
zeg 400.
Vervolgens wordt een willekeurig rijtje (array)
met n getallen uit de verzameling
{0,1,2,3,4,5,6,7,8,9} gegenereerd: dit
moet oplopend gesorteerd worden.
Dit gaat als volgt: maak een array
aantal[10] waarin je voor iedere i
uit {0,1,2,3,4,5,6,7,8,9} telt
hoevaak i voorkomt,
en vervolgens vul je het
dan gesorteerde array:
bijvoorbeeld eerst 30 nullen, dan 17 enen, etcetera.
Voor het genereren van het rijtje is
een eigengemaakte randomgenerator nodig;
kijk hiervoor in het dictaat, Hoofdstuk 3.5.3.
De optie Mastermind
De gebruiker moet een geordende serie van x
(standaard 4) getallen
uit een bereik van 1...y (standaard 6) raden,
die de computer "in gedachten" heeft. De gebruiker kiest x
en y (beide hooguit 20).
Een zelfde getal kan in een serie meerdere keren voorkomen.
De gebruiker raadt een maximaal aantal keren
een rij van x cijfers; als de serie geraden is
wordt de speler gefeliciteerd.
Voor elke rij berekent de computer hoeveel cijfers precies goed staan,
en hoeveel wel goed zijn maar op de verkeerde plaats staan.
Deze twee aantallen worden aan de speler getoond.
Gebruik de randomgenerator (zie optie hierboven)
om de beginopstelling te fabriceren.
Bonus: genereer een geschikte gok als hulp voor de gebruiker.
De optie Klok
Afgedrukt wordt de huidige tijd,
en wel als uur-minuut-seconde-dag-maand-jaar, waarbij
dag zondag/maandag/... plus het dagnummer ("vrijdag 15") is.
Gebruik time.h of ctime, zie
Ammeraal Hoofdstuk 11.9.
Daarna wordt de boodschap van de dag afgedrukt.
Deze staat in een aparte mee te leveren file,
geheten dag.txt , waarin twee
boodschappen staan: een voor het weekend,
en voor een weekdag. Bedenk zelf een geschikt formaat,
bijvoorbeeld één regel per boodschap,
en leg dit in het commentaar ook duidelijk uit.
Opmerkingen
Gebruik geschikte functies.
Om het gebruik van functies goed te
oefenen mogen bij deze opgave bij elke functie tussen begin-{ en
eind-} hooguit circa 20 niet al te volle regels staan!
Elke functie dient van commentaar voorzien te zijn.
Let op goed parametergebruik: alle parameters in de heading doorgeven, en de
variabele-declaraties bij het begin van main en andere functies.
De enige te gebruiken headerfiles zijn:
iostream, fstream en ctime.
Zeer ruwe indicatie voor de lengte van het C++-programma: 400 regels.
Denk aan het infoblokje.
Uiterste inleverdatum: maandag 1 maart 2004, 17.00 uur.
Wijze van inleveren:
Vragen en/of opmerkingen kunnen worden gestuurd naar: kosters@liacs.nl.
30 januari 2004 - http://www.liacs.nl/home/kosters/lst/lst04op2.html