SameGame gaat als volgt. Op een m bij n bord (m rijen en n kolommen, beide minstens 1) heeft ieder vakje een (in eerste instantie random) "kleur". Er zijn 5 kleuren. De speler moet een gebied aanwijzen. Een gebied bestaat uit minstens 2 vakjes met dezelfde kleur, en verder kun je vanuit één vakje uit het gebied alle andere bereiken door herhaald horizontaal en/of verticaal naburige vakjes uit het gebied te doorlopen. Het door de speler aangewezen gebied wordt verwijderd, en de speler krijgt voor een gebied met v vakjes (v-2)2 punten. In de kolom(men) waaruit één of meer vakjes verdwijnen, vallen de erboven liggende vakjes omlaag totdat ze op overgebleven vakjes of de grond vallen. Mochten één of meer hele kolommen leeg raken, dan schuiven de kolommen hier rechts van op naar links. Het spel houdt op als er geen gebieden meer zijn. (Er zijn overigens wat verschillende varianten, bijvoorbeeld met strafpunten voor de overgebleven vakjes, maar wij spelen de hier genoemde.) De speler wil zoveel mogelijk punten scoren.
Gebruik nu een viertal AI-componenten:
Deadline: dinsdag 24 februari 2009.
In te leveren: een geprint exemplaar van het verslag
tijdens het college,
en de C++-code van het programma naar onderstaand adres.
Het verslag moet aan verschillende
eisen voldoen.
Vragen en/of opmerkingen kunnen worden gestuurd naar: kosters@liacs.nl.
2 februari 2009 — http://www.liacs.nl/home/kosters/AI/samegame.html