Kunstmatige intelligentie
Programmeeropgave 2 van 2022 — Agenten & Robotica

RoboCom De tweede programmeeropgave (in het voorjaar van 2022) behorende bij het vak Kunstmatige intelligentie gaat over Agenten & Robotica. Kort samengevat: maak een coöperatieve (ro)bot voor het helaas niet meer onderhouden programma RoboCom, geschreven door Dennis Bemmann.

Bekijk eventueel ook de bijbehorende video 1/4, video 2/4, video 3/4 en video 3/4; deze vier video's zijn van vorig jaar, en sommige gedeeltes slaan op de opgave van dat jaar. Met name het begin van de tweede en de gehele derde zijn wat gedateerd; de vierde gaat over het verslag. Kijk dus eventueel de gehele eerste en de tweede vanaf minuut 3.

Lees eerst de beknopte documentatie (ook, en nog uitgebreider, te verkrijgen in gezipt formaat). We gebruiken in principe de in deze documentatie beschreven versie, dus geen multitasking, extended instruction sets en dergelijke. Geen random-elementen. Houd het simpel!

De gebruikte RoboCom-code staat hier. Het werkt in ieder geval probleemloos onder verschillende Windows-versies; de installatie duurt enkele seconden (zorg ervoor dat je de map met programma's ergens naar toe kopieert waar je mag schrijven).
Het programma draait ook onder Linux, met Wine: geef eerst eenmalig het commando wine robocomws.exe, dat het programma installeert; daarna draaien met wine ./.wine/drive_c/Program Files (x86)/RoboCom Workshop/RoboCom.exe & (denk eraan in dit pad de spaties te "escapen"; het kan iets anders heten).

De opgave is als volgt:

  1. Maak een eenvoudige bot, die zo snel mogelijk de wereld vult met een schaakbordpatroon: de vakjes worden om en om gevuld met bevriende bots.
  2. Maak een vijandige bot, die het zolang mogelijk volhoudt tegen drie "Classic Legends" (welke?).
Lengte van een bot: maximaal 100 regels.
Hoevaak gaat het goed/fout, hoe, wanneer en waarom? Wat gebeurt er met n >= 2 bots? Beschrijf wat er gebeurt.

Een aantal hints om vertrouwd te raken met het programma en de opgave:

Deadline: woensdag 23 maart 2022, 14:00 uur.
In te leveren: een geprint exemplaar van het verslag tijdens het college, en de code van de bots naar onderstaand adres. Het verslag moet aan verschillende eisen voldoen. Druk de code bijvoorbeeld af via/tussen begin{verbatim} en end{verbatim} (de instellingen van listings in verslag.tex zijn vooral voor C++).
Verwijs in het verslag naar de PEAS beschrijving en naar de lijst met zes kenmerken van omgevingen, zie het tweede college. Denk aan de referenties = citaties!


Vragen en/of opmerkingen kunnen worden gestuurd naar: aicollege@liacs.leidenuniv.nl.

28 februari 2022 — http://www.liacs.leidenuniv.nl/~kosterswa/AI/robot2022.html