Voor alle zekerheid, de gebruikte code staat ook locaal hier. Het werkt in ieder geval probleemloos onder oudere Windows-versies. En zelfs onder Linux: geef eerst eenmalig het commando wine robocomws.exe, dat het programma installeert; daarna draaien met wine ./.wine/drive_c/Program Files (x86)/RoboCom Workshop/RoboCom.exe & (denk eraan in dit pad de spaties te "escapen").
De opgave is als volgt. Maak een eenvoudige bot, die als je er n van lukraak neerzet (doorgaans) een vlag-figuur van breedte 6 produceren, gelijkend op de Nederlandse: n evenwijdige banen van gelijke lengte, van "toevallige" kleuren, dus voor n = 3 zoiets als
X X X X X X
Y Y Y Y Y Y
Z Z Z Z Z Z
Hierbij stelllen X, Y en Z kopieën van de originele drie bots voor. Het is de bedoeling dat na een aantal tijdstappen dit plaatje resteert. Hoevaak gaat het goed/fout, hoe, wanneer en waarom? En een wimpel?
Een aantal hints om vertrouwd te raken met het programma en de opgave:
Deadline: dinsdag 29 maart 2016.
In te leveren: een geprint exemplaar van het verslag
tijdens het college,
en de bot naar onderstaand adres.
Het verslag moet aan verschillende
eisen voldoen.
Druk de code bijvoorbeeld af via/tussen begin{verbatim}
en end{verbatim} (de instellingen van listings
in verslag.tex zijn vooral voor C++).
Refereer in het verslag aan de PEAS beschrijving
en aan de lijst met zes kenmerken van omgevingen.
Vragen en/of opmerkingen kunnen worden gestuurd naar: w.a.kosters@liacs.leidenuniv.nl.
1 maart 2016 — http://www.liacs.leidenuniv.nl/~kosterswa/AI/robot2016.html