Docenten. H.J Hoogeboom (Hendrik Jan) en J.M. de Graaf (Jeannette)
Discussieforum. Via Brightspace. Voor tips en vragen over de organisatie en over de lesstof.
Archief. De docenten gaven het vak al eerder, onder de naam Fundamentele Informatica 1. De inhoud van het vak zal nauwelijks wijzigen, zie JMdG 2018 en HJH 2016. Als FoCS werd het vorig jaar door V. Dunjko gegeven.
Ik nummer de weken zó dat de college-vrijdag hoort bij de werkcollege-dinsdag met dezelfde stof
wk | datum | onderwerp | slides | 🎦videos | werkgroep |
---|---|---|---|---|---|
1/0 | di.1.9.20 | Welkom | overzicht | introductie | opdracht 0 |
2/1 | vr.4.9.20 | Verzamelingen
Sch 1.1 tm 1.4 |
verzamelingen | 1-1 definities
verzameling { }, element ∈, gelijkheid, (echte) deelverzameling ⊆, inclusie, reflexief, anti-symmetrisch, transitief, partiele ordening, natuurlijke ℕ, gehele ℤ, rationale ℚ, reele getallen ℝ, universum U, lege verzameling ∅, doorsnede ∩, vereniging ∪, complement
1-2 Venndiagram |
|
di.8.9.20 | howto: bewijzen | opdracht 1 | |||
3/- | vr.11.9.20 | excursie De Leidsche Flesch | |||
di.15.9.20 | |||||
4/2 | vr.18.9.20 | Sch 1.5 tm 1.7
(Sch 1.8 later) |
2-1 verzamelingenalgebra
2-2 inclusie&exclusie, machtsverzameling ☒Russell paradox |
||
di.22.9.20 |
|
opdracht 2 | |||
5/3 | vr.25.9.20 | Relaties
Sch. 2.1 tm 2.7 |
relaties |
3-1 Cartesisch product, representatie
ℕxℕ, geordend paar (x,y), relatie van A naar B, in A, inverse, identiteit/gelijkheid/diagonaal, matrix, gerichte graaf, pijldiagram, grafiek, origineel, domein, beeld, bereik, n-tupel.
3-2 eigenschappen, compositie 3-3 relatie "in", afsluiting |
|
di.29.9.20 |
|
opdracht 3 | |||
6/4 | vr.2.10.20 | Sch 2.8, 2.9
Functies Sch 3.1 tm 3.3, 3.5 |
functies |
4-1 relaties: equivalentie, partieel
4-2 functies: begrippen 4-3 bijecties, cardinaliteit |
|
di.6.10.20 |
|
opdracht 4 | |||
7/5 | vr.9.10.20 |
Grafen Sch 8.2 tm 8.4, 8.6 |
grafen |
4-4 rijen en reeksen
5-1 grafen introductie 5-2 basisbegrippen 5-3 paden en componenten |
|
di.13.10.20 |
|
opdracht 5 | |||
8/6 | vr.16.10.20 | Sch 8.5, 8.7 |
5-4 Euler en Hamilton
6-1 isomorf, speciale grafen |
||
Gerichte grafen Sch 9.2, 9.3 |
6-2 ☒vlakke grafen
6-3 gerichte grafen |
||||
di.20.10.20 | toets FoCS | ||||
9/- | vr.23.10.20 | (toetsweek) | |||
di.27.10.20 |
|
opdracht 6 | |||
10/7 | vr.30.10.20 |
Inductie en Recursie
Sch 1.8, 3.6, 6.6, 6.7, 11.3 |
inductie |
7-1 voorbeelden recursie uit de informatica
Pythagorasboom, torens van Hanoi, quicksort, mergesort, Backus-Naur form, context-vrije grammatica, syntax propositie-logica, Fibonacci,
7-2 recurrente betrekkingen en inductieve definities 7-3 inductie als bewijsmethode
Volledige/natuurlijke inductie. Basis, inductie-aanname / -hypothese, inductiestap.
Structurele inductie.
7-4 ☒Droste en Escher |
|
di.3.11.20 |
|
opdracht 7 | |||
11/8 | vr.6.11.20 |
Combinatoriek
Sch 5.x Bomen Sch. 8.8 |
combinatoriek
bomen |
6-4 combinatoriek
Tellen. Som- en productregel.
Objecten kiezen: met/zonder herhaling, wel/niet geordend.
Faculteit n! permutatie,
binoniaalcoefficient, n boven k, driehoek van Pascal,
binomium van Newton,
bomen, Catalangetallen.
8-0 bomen, introductie 8-1 ongerichte bomen |
|
di.10.11.20 |
|
opdracht 8 | |||
12/9 | vr.13.11.20 | Sch. 9.4, 10. |
|
9-1 gerichte bomen
9-2 binaire bomen |
|
di.17.11.20 |
|
opdracht 9 | |||
13/10 | vr.20.11.20 |
Modulo rekenen
Sch. 11.8 Aftelbaarheid Sch. 3.7 |
twee equivalenties |
10-0 introductie
10-1 modulo rekenen 10-2 (over)aftelbaar |
|
di.24.11.20 |
|
opdracht10 | |||
14/11 | vr.27.11.20 |
Talen en automaten
Sch. 12.2 tm 12.4 |
talen en automaten |
11-0 introductie
11-1 formele talen 11-2 reguliere talen |
|
di.1.12.20 |
|
opdracht11 | |||
15/12 | vr.4.12.20 |
Sch. 12.5
☒Grammatica's, Turing machine ☒Sch. 12.6,13.4 |
11-3 eindige automaten
11-3a voorbeelden 12-1 ☒context-vrije grammatica 12-2 ☒Turing machine
Belangrijk machine model. Wát we kunnen berekenen (computability), en hoe efficient we dat kunnen (complexiteit).
|
||
di.8.12.20 |
|
opdracht12 | |||
16/13 | alle slides
klaar! |
zie hieronder |