Het is de bedoeling een drietal eenvoudige programma's die
het kaartspel X spelen
te schrijven en te vergelijken.
Er zijn tussen 2 en 8 spelers.
Er wordt gespeeld met 32 kaarten: van ieder van
de vier kleuren een tien, negen, acht, zeven, aas, heer, vrouw en boer,
in deze volgorde (de tien is de hoogste).
De spelers krijgen bij een potje X ieder 4 willekeurige kaarten;
bij minder dan 8 spelers blijven er dus kaarten over,
die verder aan dit potje niet meedoen.
Een van de spelers mag beginnen. Hij/zij gooit een kaart naar
keuze op, waarna de andere spelers, met de klok mee, een kaart bijgooien;
als ze een of meer kaarten van de oorspronkelijke kleur
hebben, moeten ze zo'n kaart spelen ("kleur bekennen");
zo niet, dan moeten ze een kaart van een andere kleur bijspelen.
De hoogste kaart van de oorspronkelijke kleur bepaalt wie de slag
heeft gewonnen. Deze persoon moet in de volgende beurt als eerste een
kaart opgooien ("uitkomen"). Er is geen troef-kleur.
De winnaar is degene die de laatste slag heeft.
Maak nu drie "X-spelers":
Deadline: maandag 26 februari 2007.
Vragen en/of opmerkingen kunnen worden gestuurd naar: kosters@liacs.nl.
9 januari 2007 — http://www.liacs.nl/home/kosters/AI/toepen.html