Kunstmatige intelligentie
Programmeeropgave 1 van 2013 — Schaken
De eerste programmeeropgave (in het voorjaar van 2013) behorende bij het vak
Kunstmatige intelligentie gaat over het
spel schaken.
Het is de bedoeling een eenvoudig programma te schrijven dat
een klein gedeelte van dit spel zo goed mogelijk speelt.
We bekijken alleen de situatie waarbij een witte dame (WQ) en witte koning (WK)
proberen een eenzame zwarte koning (BK) mat te zetten.
Gebruik het C++-voorbeeldprogramma van de website.
Maak nu een drietal AI-spelers voor wit:
- EEN: speelt volledig random, zie code.
- TWEE: bedenk zelf een (eenvoudige) strategie.
Vul daartoe code aan met
een geschikte functie.
Een mogelijk idee is het volgende.
De dame wordt nu vaak geslagen; voorkom dat.
- DRIE: idem, maar met een andere strategie.
Een idee is bijvoorbeeld het volgende.
Loop alle mogelijkheden af, speel per mogelijkheid in een kopie
van het bord de betreffende zet (via Board kopie = *this;),
beoordeel de zet,
en selecteer de "beste" zet.
Denk niet verder vooruit.
Wat is de grootte van de rechthoek waarin de zwarte koning kan bewegen?
Hoeveel mogelijke zetten heeft de zwarte koning?
Staat de zwarte koning aan de rand?
Hoe dicht staan de witte stukken bij elkaar?
Hoe dicht staan de witte en zwarte stukken bij elkaar?
Probeer dit zo simpel mogelijk te programmeren.
Er zijn eenvoudige systemen om de zwarte koning mat te zetten,
maar de bedoeling van deze opgave is om zelf heuristieken
te verzinnen en daarover een verslag te schrijven.
Noem in het verslag ook andere aanpakken, bijvoorbeeld
de eindspel-database, met referenties.
Laat dus de drie spelers spelen, en rapporteer de bevindingen
(gemiddeldes, standaard-deviaties, grafieken).
De zwarte speler speelt altijd random.
Kortom: maak diverse simulaties; varieer onder meer de grootte van het bord.
Er mag vrijelijk —met bronvermelding— gebruik gemaakt worden van de
voorbeeld-code.
Er wordt niet gevraagd om een programma dat aan
alle software engineering standaards voldoet.
Houd het programma dus eenvoudig — maar wel netjes!
Tip voor gnuplot:
maak een plot-file plot.gpi met daarin bijvoorbeeld
# plot-file voor gnuplot
set xrange [0:10]
set yrange [17:42]
set xlabel "iets"
set ylabel "iets anders"
set terminal postscript eps enhanced color
set output "file.eps"
plot "mijnfile.txt" using 1:2 with lines notitle
en roep deze binnen gnuplot aan met load "plot.gpi".
Op internet staat alles en meer over gnuplot, bijvoorbeeld
hier of [wie heeft deze geweldige site weggehaald?]
daar
(Wayback machine).
Deadline: dinsdag 26 februari 2013;
Den Haag: woensdag 20 maart 2013.
In te leveren: een geprint exemplaar van het verslag
tijdens het college,
en de C++-code van het programma naar onderstaand adres.
Het verslag moet aan verschillende
eisen voldoen.
Vragen en/of opmerkingen kunnen worden gestuurd
naar: kosters@liacs.nl.
7 januari 2013 — http://www.liacs.nl/home/kosters/AI/schaak2013.html