SameGame gaat als volgt. Op een m bij n bord (m rijen en n kolommen, beide minstens 1) heeft ieder vakje een (in eerste instantie random) "kleur". Er zijn 5 kleuren. De speler moet een gebied aanwijzen. Een gebied bestaat uit minstens 2 vakjes met dezelfde kleur, en verder kun je vanuit één vakje uit het gebied alle andere bereiken door herhaald horizontaal en/of verticaal naburige vakjes uit het gebied te doorlopen; gebieden zijn "maximaal". Het door de speler aangewezen gebied wordt verwijderd, en de speler krijgt voor een gebied met v vakjes (v-2)2 punten. In de kolom(men) waaruit één of meer vakjes verdwijnen, vallen de erboven liggende vakjes omlaag totdat ze op overgebleven vakjes of de grond vallen. Mochten één of meer hele kolommen leeg raken, dan schuiven de kolommen hier rechts van op naar links. Het spel houdt op als er geen gebieden meer zijn. (Er zijn overigens wat verschillende varianten, bijvoorbeeld met strafpunten voor de overgebleven vakjes, maar wij spelen de hier genoemde.) De speler wil zoveel mogelijk punten scoren.
in het practicum zitten 3 verschillende AI-componenten:
De resultaten moet je onder andere weergeven in een grafiek. je kan daarbij gebruik maken van gnuplot.
Tips:
maak een plot-file plot.gpi met daarin bijvoorbeeld
# plot-file voor gnuplot
set xrange [0:10]
set yrange [17:42]
set xlabel "iets"
set ylabel "iets anders"
set terminal jpeg
# of: set terminal postscript eps enhanced color
set output "file.jpg"
# en dan hier: set output "file.eps"
plot "mijnfile.txt" using 1:2 with lines notitle
en roep deze binnen gnuplot aan met load "plot.gpi".
Op internet staat alles en meer over gnuplot, bijvoorbeeld
hier of [wie heeft deze geweldige site weggehaald?]
daar
(Wayback machine).
Voor de MS Office liefhebbers: je kunt ook een grafiek maken in Excel en dan exporteren als eps en die toevoegen aan je paper.
Deadline: dinsdag 4 maart 2014, 11:15 uur.
In te leveren tijdens college: een geprint exemplaar van het verslag gebundeld met een exemplaar van de ontvangen peer-review;
geef voor de C++-code alleen de (interessante) wijzigingen op de voorbeeldcode in de Appendix.
In te leveren per mail: De C++-code van het programma naar de practicumleiding.
Het verslag moet aan verschillende
eisen voldoen.
Vragen en/of opmerkingen kunnen worden gestuurd naar: w.a.kosters@liacs.leidenuniv.nl.
9 januari 2014 — http://www.liacs.nl/home/kosters/AI/samegame2014.html