Kunstmatige intelligentie
Programmeeropgave 2 van 2015 — Agenten & Robotica

RoboCom De tweede programmeeropgave (in het voorjaar van 2015) behorende bij het vak Kunstmatige intelligentie gaat over Agenten & Robotica.
Maak een aantal (ro)bots voor het helaas niet meer onderhouden programma RoboCom. Lees eerst de beknopte documentatie (ook, en nog uitgebreider, te verkrijgen in gezipt formaat). We gebruiken in principe de in deze documentatie beschreven versie, dus geen multitasking, extended instruction sets en dergelijke. Houd het simpel!

Voor alle zekerheid, de gebruikte code staat ook locaal hier. Het werkt in ieder geval probleemloos onder oudere Windows-versies. En zelfs onder Linux: geef eerst eenmalig het commando wine robocomws.exe, dat het programma installeert; daarna draaien met wine ./.wine/drive_c/Program Files (x86)/RoboCom Workshop/RoboCom.exe &

De opgave is als volgt:

  1. [Cooperatie] Maak een eenvoudige bot, die als je er drie van lukraak neerzet (doorgaans) een vlag-figuur van breedte 6 produceren, gelijkend op de Nederlandse: drie evenwijdige banen van gelijke lengte, van "toevallige" kleuren, dus zoiets als

         X X X X X X
         Y Y Y Y Y Y
         Z Z Z Z Z Z

    Hierbij stelllen X, Y en Z bots van de drie deelnemers voor. Het is de bedoeling dat na een aantal tijdstappen dit plaatje resteert. Hoevaak gaat het mis, en wanneer?

  2. [Competitie] Maak vervolgens een bot die strikt op "winnen" gericht is. Test deze tegen bestaande programma's, bijvoorbeeld de "classic legends", en wellicht tegen elkaar, en rapporteer hier ook over. Leg ook duidelijk uit welk principe de bot beoogt.
    Laat je inspireren door andere programma's, maar kopieer ze niet.
    Restricties: Er mogen maximaal drie banken gebruikt worden. Het aantal regels code moet vooralsnog liggen tussen (ruwweg) 40 en 80; NOP's worden niet geteld.

Deadline: dinsdag 31 maart 2015.
In te leveren: een geprint exemplaar van het verslag tijdens het college, en de twee bots naar onderstaand adres. Het verslag moet aan verschillende eisen voldoen. Druk de code bijvoorbeeld af via/tussen begin{verbatim} en end{verbatim} (de instellingen van listings in verslag.tex zijn vooral voor C++). Refereer in het verslag aan de PEAS beschrijving en aan de lijst met zes kenmerken van omgevingen.


Vragen en/of opmerkingen kunnen worden gestuurd naar: w.a.kosters@liacs.leidenuniv.nl.

13 februari 2015 — http://www.liacs.leidenuniv.nl/~kosterswa/AI/robot2015.html